Har idag 10-15m galvade rör från inkommande till pannrummet som jag vill byta ut.
Tänkte göra jobbet själv då det är i källare och golvbrunnar finns i alla rum...

Vad är smidigast/billigast att använda?
Funderade på raka pex rör och pushfit, billiga rör men dyra kopplingar. Kopparrör där är väl rören rätt dyra men lödkopplingar billiga, men tyvärr har jag ingen gassvets och lödkunskaperna är väl snart 35år..

Slang vore ju enklast men ser ju lite taffligt ut...

Vilken dimension bör man ta, finns 5 lägenheter som vill ha vatten.
 
Inte mycket arr välja på PEM-slang är bäst, du säger ser lite taffligt ut, ska den ligga på marken synlig då
 
Den går i taket från inkommande till pannrummet skulle jag väl ha skrivit, genom 3 rum
 
Då lir det PEM in i huset och koppar resten med armaflex på för kondensen. Eget vatten, en ventil att stänga av med kanske, var är tryckkärlet, kommunalt så är det ventiler på mätarkonsollen.
 
B
Jag hade kört pem, med prk kopplingar. Dimension; snegla på bef rör, den är ju en bra vägledning. Inkommande brukar dimensioneras ganska grovt.

Gå över till cu-rör om det börjar bli mycket böjar och liknande, pem slangen är ju svår att få till snyggt när det inte bara är rakt på. Går att hyra en maskin för presskopplingar.

En moderna person hade säkert föreslagit rör I rör lösning, men jag är lite konservativ o gillar koppar.
 
Varför välja armaflex på inkommande kallvatten? 40mm rörskål är ett bättre alternativ.

J jonaserik skrev:
Då lir det PEM in i huset och koppar resten med armaflex på för kondensen. Eget vatten, en ventil att stänga av med kanske, var är tryckkärlet, kommunalt så är det ventiler på mätarkonsollen.
 
B BSOD skrev:
Jag hade kört pem, med prk kopplingar. Dimension; snegla på bef rör, den är ju en bra vägledning. Inkommande brukar dimensioneras ganska grovt.

Gå över till cu-rör om det börjar bli mycket böjar och liknande, pem slangen är ju svår att få till snyggt när det inte bara är rakt på. Går att hyra en maskin för presskopplingar.

En moderna person hade säkert föreslagit rör I rör lösning, men jag är lite konservativ o gillar koppar.

Ja det är typ 3m 90g böj 3m 90g böj hela tiden.


Inkommande är "nytt" sen har man gått på gamla rören.

Ingen som gillar rak pex?
 
S Simonstahl skrev:
Varför välja armaflex på inkommande kallvatten? 40mm rörskål är ett bättre alternativ.
Rörskålar är inte difftäta och det ska det vara på kallvatten som går igenom varma utrymmen, kan bli mycket fukt och vattendropp annars
 
Dagens rör går utan isolering

@Krilleman brukar ha bra svar
 
Jo , en rörskål är difftät om du monterar den korrekt. Paroc HVAC combi Alucoat , används vid både varma rör och kalla rör installationer. Alla storbyggen jag isolerat har gått igenom utan anmärkning. Känns dumt att rekommendera armaflex när det inte alls är nödvändigt. Armaflex är dessutom ett material som ställer krav på den som utför det , och tro mig jag har sett många misslyckats.

J jonaserik skrev:
Rörskålar är inte difftäta och det ska det vara på kallvatten som går igenom varma utrymmen, kan bli mycket fukt och vattendropp annars
J jonaserik skrev:
Rörskålar är inte difftäta och det ska det vara på kallvatten som går igenom varma utrymmen, kan bli mycket fukt och vattendropp annars
Självklar

J jonaserik skrev:
Rörskålar är inte difftäta och det ska det vara på kallvatten som går igenom varma utrymmen, kan bli mycket fukt och vattendropp annars
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman
nino nino skrev:
Dagens rör går utan isolering

@Krilleman brukar ha bra svar
Dagens synliga kallvattenledningar på byggena är alltid i koppar eller PEX av någon typ efter vattenmätarkonsol. Dessa isoleras inte med armaflex utan med rörskål typ isover/paroc. Samtlig skarv tejpas för att bli diff-tät. Sjävla rörskålen är difftät med alu-skiktet + längstgående tejp. Inget "gult" får synans brukar besiktningsmännen följa på KV. 100% alu-tejp på isolering gäller.

https://www.isover-teknisk-isolering.se/products/climpipe-section-alu2
https://www.paroc.se/koncept/paroc-hvac-combi

20mm rörskål räcker för att mota kondens en varm fuktig sommardag (detta är "gamla normen"), medans dagens norm på 40mm rörskål för all KV, mer är för att uppnå BBR med regeln att inget tappkallvatten får vara varmare än 24grader C efter 8h stillestånd.

Jag skulle absolut rekommendera att du kör på 28mm koppar på inkommande KV för tre lägenheter. Det räcker väl men samtidigt blir det ruskigt stabilt att montera.

Har du ingen pressmaskin du kan låna/hyra av lämplig röris? Det underlättar snabbheten något enormt!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skulle 22mm funka, dom var 160:- billigare än 28mm för ett 2.5m rör

Är det lätt att lära sig mjuklöda rören, har en liten gasolbrännare från sievert om det funkar?
Skarvarna var ju väldigt mycket billigare
 
22 fungerar bra, att löda är lätt, gasol + det här https://www.clasohlson.com/se/search?text=tenn silverlod
Rör och muff putsas med duk blankt, lod smörjes på rör och muff , sätts ihop, skarven värmes lite runtom lite, sen bara på undersidan, tennet hålls mot översidan och när det smälter så rinner det in i skarven och det går fort när det blir kapilärkraft. Det går att se bra att tennet flytit runt som det ska, rör inte skarven en enda mm, då kan det bli kallödning, lodet ska bli grått.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.