Hej!

Tittar på ett hus från -69 utan jordfelsbrytare och jordade utag. Är inte själv el-kunnig men har förstått att det är viktigt (?) att dra om detta i samband med en ev inflyttning. Huset är ett tegelhus i suterängmed två plan på totalt 169 m2.

1. Vad är en rimligt pris för att få detta gjort av en fackman?
2. Gör en elektriker detta i befintliga vp-rör eller blir det en utanpåliggande dragning?
 
Det är inte säkert att all el måste dras om, komplettera med en JFB Ca 1500-2000kr
 
Svårt att säga. Men det kommer inte att bli så dyrt. Det beror på hur många uttag det är per rum.
 
Hej,

- du behöver troligtvis inte alls dra om all el. Fråga nån som kan detta att komma och titta
- jfb kostade hos mig 3500 med installation, det var då två jfb med vp helt utan. Detta är den billigaste livförsäkringen du kan köpa
- om rören inte blivit klämda eller att det sitter skruv/spik skall det gå att dra i dem. Det är ju såklart att föredra
- om du nu absolut vill ha jordat överallt (behövs det?) så går det ofta att dra i en extra tråd
 
  • Gilla
sissle
  • Laddar…
Jag flyttade också in i ett hus från -69 för ett tag sedan, med elsystem helt i original bortsett från en jordfelsbrytare.

Nu kan jag inte tala för ditt hus, men min uppfattning är att elinstallationer från den tiden i grunden är friska: Gamla hederliga grå proppskåp, VP-rör, modern kabel med frisk isolering (dock med gamla färger) etc.

Men när jag målar och tapetserar uppgraderar jag ändå elen rum för rum: Byter uttag till jordade, drar i (eller får idraget) jordledare, byter strömbrytare och lamputtag. Jag tror att man egentligen måste revidera hela våningsplan åt gången, men jag ser det som att varje uttag som jordas är en förbättring. Ganska snart ska jag be elektrikern byta ut proppskåpen mot moderna normcentraler.
 
Flyttade in i ett hus från -67 och har inte jordat uttagen. Däremot installerat jfb och bytt alla uttag och strömbrytare mot moderna. Vi har inga apparater med jordad stickkontakt inkopplade i de ojordade uttagen, men det är inte av något särskilt säkerhetsskäl utan helt enkelt för att det knappast finns några jordade apparater numera förutom sådana som används i kök, grovkök, utomhus etc. Därmed faller i stort sett anledningen att jorda tycker jag.
 
Tack för alla svar! Jag förstår att jordfelsbrytare är något man bör satsa på. Har en ettåring som gärna petar på allt han inte får, och gärna skulle vilja pröva att sticka in något i ett uttag (vi har naturligtvis petskydd men ändå) och då känns det som att det kan vara bra att jorda dessa.

Att satsa på jordade uttag utan att jorda dem känns lite som att ta på sig cykelhjälm utan att knäppa den tycker jag det verkar som.
 
Moff skrev:
Tack för alla svar! Jag förstår att jordfelsbrytare är något man bör satsa på. Har en ettåring som gärna petar på allt han inte får, och gärna skulle vilja pröva att sticka in något i ett uttag (vi har naturligtvis petskydd men ändå) och då känns det som att det kan vara bra att jorda dessa.

Att satsa på jordade uttag utan att jorda dem känns lite som att ta på sig cykelhjälm utan att knäppa den tycker jag det verkar som.
En jordfelsbrytare är absolut något att ha. :)

Man får absolut inte byta ett ojordat uttag mot ett jordat utan att jorda det! Man får inte heller blanda jordat och ojordat i samma rum.
 
Kanske ett onödigt förtydligande, men jag tror inte det är självklart för alla; en jfb fungerar alltså även med ojordade uttag.

Den bryter om du får ett "läckage" i strömkretsen.
 
  • Gilla
Eyeball
  • Laddar…
Moff skrev:
Har en ettåring som gärna petar på allt han inte får, och gärna skulle vilja pröva att sticka in något i ett uttag (vi har naturligtvis petskydd men ändå) och då känns det som att det kan vara bra att jorda dessa.
Kan också vara värt att påpeka att jordade uttag inte hjälper ett dugg mot en ettåring som stoppar in något i ett eluttag. Om man inte har jordfelsbrytare är det dessutom väldigt mycket farligare med jordade uttag i det scenariot eftersom det då finns en väg för strömmen att gå genom handen till jord.
 
f91jsw skrev:
Kan också vara värt att påpeka att jordade uttag inte hjälper ett dugg mot en ettåring som stoppar in något i ett eluttag. Om man inte har jordfelsbrytare är det dessutom väldigt mycket farligare med jordade uttag i det scenariot eftersom det då finns en väg för strömmen att gå genom handen till jord.
Är det sista uttalandet verkligen riktigt? Annars finns väl en betydande risk att "närmaste" vägen till jord går genom kroppen och vidare.
 
Är det inte jordat i kök och våtrum? Det var väll krav på det redan då?

Vårt hus är byggt 1970 med jordat i kök och våtrum + utomhus med jordfelsbrytare (installerat senare)
Övriga rum ojordade förutom gamla elelement som jordades (man fick tydligen välja 1970).
Har rivit ut alla gamla element och pluggat igen hålen. Vill inte blanda ojordat m jordade element.

Sedan har jag bytt alla ojordade 70-tals kontakter till nya ojordade med pekskydd el vad det kallas.
 
Jodå, uttalandet är riktigt. Jordade uttag hjälper inte mot barn som petar i uttagen, och förvärrar situationen om JFB saknas. Detta pga att man inför ny jord i rummet i form av inte bara jordblecken i uttaget utan även höljet på jordade apparater, i den mån de förekommer i torra rum idag. Det är mao svårt att gardera sig mot petande barn. Skyddsjordning har ett omvänt syfte, att skydda mot fel i de anslutna apparaterna, inte skydda mot beröring av andra ledande delar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jodå, uttalandet är riktigt. Jordade uttag hjälper inte mot barn som petar i uttagen, och förvärrar situationen om JFB saknas. Detta pga att man inför ny jord i rummet i form av inte bara jordblecken i uttaget utan även höljet på jordade apparater, i den mån de förekommer i torra rum idag. Det är mao svårt att gardera sig mot petande barn. Skyddsjordning har ett omvänt syfte, att skydda mot fel i de anslutna apparaterna, inte skydda mot beröring av andra ledande delar.
Ja just det. Tänkte bara på jordblecket i själva uttaget, och tänkte att ström genom handen är bättre än genom kroppen. Men det gör ju också att du har större risk att ha t.ex. ena handen på fas och andra handen på jord, om du har jordansluten utrustning nära.

Alltid ngn aspekt man inte tänker på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.