Har konstaterat att avloppssystemet behöver uppgraderas till modernt material. Eftersom jag behöver bila upp källargolvet oavsett om jag byter som det ligger idag, eller drar helt nytt, så undrar jag om det är lämpligt att köra en stam längs huset och gå på den med div golvbrunnar och rör.
Idag är det lite go-cart bana under golvet.
Rent praktiskt känns det vettigt med en motorväg ut, men hur funkar det med -lukt -hastighet mm som jag förstått man behöver tänka på. Kan det bli för "torrt" i rören? Om det tar sej ut för lätt. Låter säkert som knäppa frågor, men jag har lärt mej såpass att jag vet att det är bättre att fråga ibland än att tro.

På bilden är de rutiga cirklarna golvbrunnar, de rena avloppsrör som kommer ner från kök, badrum och en fd toalett.
 
  • Anteckningsblockssida med handritade symboler liknande noter, linjer och priser eller värden i kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla sätt är bra utom de dåliga.
är väl mer om det är praktiskt med ena eller andra lösningen.
Hur som helst så gäller det att undvika liggande 90 graders och helst att vertikala rör ansluter i 45 graders vinkel mot stamledningen Så vatten och skit far åt rätt håll.

Protte
 
  • Gilla
Happifejz
  • Laddar…
Var har du avluftningen?
Protte
 
  • Gilla
Happifejz
  • Laddar…
Det funkar säkert som du tänkt, men ha inga 90-graders vinklar i anslutningarna till huvudstammen utan högst 45.
 
  • Gilla
Happifejz
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Var har du avluftningen?
Protte
Bra fråga. Men jag tror att det är i närheten av det nedre röret till vänster på bilden som går ut på taket? Annars finns inget annat som jag sett hittills. Men pannrummet är outforskat än, det måste rensas innan jag ser hur det ser ut där och vart golvbrunn mm sitter där idag.
 
B b8q skrev:
Det funkar säkert som du tänkt, men ha inga 90-graders vinklar i anslutningarna till huvudstammen utan högst 45.
Så att gå rakt mot huvudstammen med sifoner och köksavloppet (75mm) är dumt alltså?
 
Happifejz Happifejz skrev:
Så att gå rakt mot huvudstammen med sifoner och köksavloppet (75mm) är dumt alltså?
Ja.
 
  • Gilla
Happifejz
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Alla sätt är bra utom de dåliga.
är väl mer om det är praktiskt med ena eller andra lösningen.
Hur som helst så gäller det att undvika liggande 90 graders och helst att vertikala rör ansluter i 45 graders vinkel mot stamledningen Så vatten och skit far åt rätt håll.

Protte
Ah, nu är jag med på banan. Jag ska naturligtvis vinkla in mot "huvudstammen " från det andra. Men grejen med ett rör som jag drar allt till funkar mao. Nice 👍
 
B b8q skrev:
Ja.
Jag kom på hur du menade nu, att jag ska vinkla in (så svagt som möjligt) det sista. Så långt hade jag inte funderat än, jag hade snöat in på om en huvudstam skulle funka 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.