Hej!

Jag håller på att renovera rum på undervåningen och i taket går vattenrör till radiatorer på övervåningen. De är inte särskilt fina att titta på så jag ska bygga in dem i en låda. Men eftersom rören ger ifrån sig värme känns det dumt att stänga in värmen och inte dra nytta av den.

Jag har funderat på fläkt men vill inte ha undertryck i lådan. Kanske räcker det med ett vanligt ventilgaller?

Någon som dragit nytta av värme från rör och kan dela med sig av erfarenheter?

/ Johan
 
A
Rören avger nog för lite värme för att det ska vara värt att göra nåt åt det, med ett galler får du ut värme några centimeter och med fläkt blir det nog inte nån större skillnad.
Vi har högt i tak och standardhöga dörrar så när vi eldar i kaminen blir det jättevarmt under taket men även med takfläkt så får man liksom inte ner värmen på ett bra sätt.

Bästa om man vill dra nytta av strålningsvärme från rör borde vara om rören går vid golvet istället, den varma luften stiger ju automatiskt.
 
Värmen i rören gör bäst nytta där den skall avges. Alltså i radiatorn. Jag hade isolerat rören innan inbyggnad.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Även om du stänger in rören så kommer du att dra nytta av värmen. Detta via elementen. Det är bara att bygga in dem. Du behöver inte ha någon ventil i lådan.
 
Tack för svar! Det låter vettigt att isolera och låta värmen göra nytta i radiatorerna. Dessutom mindre jobb för mig =)
 
Spillvärmen från rören värmer ju ändå upp övervåningen utan att du gör nånting alls, den kan ju inte gärna bara försvinna. Dock är det nog så marginellt så att det inte spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.