Hej.

Jag bor i en enplansvilla på 200kvm och nu när jag flyttat om lite väggar så tänker jag passa på att dra om nätverket hemma.

Jag har triple play via telia med IP tv

För närvarande har jag följande utrustning

Technicolor tg799 (Telias router för triple play)
En Asus 68u
En extra dlink router i garaget för att få wifi överallt i huset

Telias fiber går in i ena änden av huset och planen är att dra upp en sladd från fiber convertern till vinden (kallvind) för att därifrån förgrena ut uttag till alla rum (trådar) med en switch

Så till att börja med vilken switch är lämplig att placera på vinden?
Bör man försöka sätta den i någon form utan skåp?

För det andra finns det vägguttag för nätverkskabel så jag kan trä kabeln inuti väggen borra upp ett hål och sätta in nätverkskabeln i baksidan av uttaget och sen fästa det på väggen?
Vill gärna slippa klippa och skarva i dom pyttesmå trådarna ethernet kabeln.

Är det något annat jag bör tänka på eller någon mer utrustning jag kan behöva för att koppla detta.

Och bör jag som jag har nu lämna Telias router bryggad eller förlorar jag några funktioner med detta?

All hjälp uppskattas!

//Danne
 
För det första ska du använda rätt nätverkskabel, den ska vara av typen solid (dvs INTE ha många fina trådar utan en solid ledare. Du ska sätta uttag/patchpanel i respektive ända av kablarna och sedan ansluta "apparater" med mjuka patchkablar. I väggen lägger du lämpligen ett VP rör från dosan och upp på vinden. Använd kabel av typ UTP.
 
J
Eftersom du redan har tre (!!!) routrar, så har du redan två för mycket. Din Asus är väldigt kompetent, så jag hade antingen bryggat Telias router, eller åtminstone slagit av DHCP och wifi i den. Den extra Dlinken går att använda, men sett den då som AP, inkopplad via sitt lanuttag, och inte wan.
Apropå bryggning så blir Telias router bara som ett gammaldags modem, men du får alltså fortf ut en internetport vidare till din Asus, och även tv som du har nu. Bryggar du den, så får du koppla in din AP i Asusen, men det kanske du har redan idag.
 
Frågan är om du inte kan skippa Telias router helt och köra på asus:en.. Jag har för mig att gossarna på sweclockers har rett ut vilka VLAN Telia skickar respektive tjänst över. Du förlorar supporten från Telia men det blir en pryl mindre som kan strula.
Jag har personligen gjort samma operation men med en annan operatör och kör nu tv och bredband (hade jag haft IP-telefoni hade det inte varit något problem heller) via min Linksys router.
 
Som Jonko säger du kan byta ut Telias router och då får du konfigurera vlan själv.
Är det värt besväret att byta ut technicolorn?
Den är väldigt smidig då allt skickas ut på lanportarna och man kan koppla en sw till den eller uttag utan att behöva konfigurera något.

Skåp ej nödvändigt på vinden.
 
tommib
Telia kör med telefoni på VLAN 855 och TV på VLAN 845. Om du vill köra telefoni behöver du en SIP-box. Den skickar Telia ut gratis men du får stå för frakten (för mig var det 200kr). Om du redan har en SIP-box så kanske du kan få Telia att kläcka ur sig konfigurationen men det är nog betydligt svårare.

Den funktionaliteten du tappar är dels Telias app Zappa (och om det var en till för att spela in?) som kräver att IPTV och LAN är samma nätverk, dels att du kan plugga in TV-boxen i vilket uttag som helst. Om du separerar ut VLAN till separata portar måste du ha ett eget "TV-nätverk" där du bara kan plugga in TV-boxen. En fördel är att du slipper all IPTV-trafik på ditt ordinarie LAN. Man kan naturligtvis lösa även detta genom att routa in IPTV på det vanliga nätet men det kräver en hel del handpåläggning och öppnar upp ett säkerhetshål. Inget jag skulle ge mig på (jag har inte kompetens för det och orkar inte skaffa mig).
 
Tack för alla svar!

Jocke best: glömde skriva det, Telia routern har jag bryggad för tillfället.
Anledningen till att jag har 2 aktiva routrar är för att huset är rätt långt så wifin från Asus routern räcker inte ut till garaget

När jag ändå ska dra om allt kanske det är lika bra att dra ett "tv nätverk" också.

Hur exakt skulle dragningarna se ut då för att få det att funka bra?

Lite mer arbete spelar inte så stor roll så länge det funkar bra sen
 
J
Jag tror du missuppfattade mitt svar lite. Du gör helt rätt i att förstärka ditt wifi, men du ska inte använda din extra router i routerläge. Det skapar i många fall problem. Däremot är det jättebra att använda den som en accesspunkt. I ditt fall märker du ingen skillnad i funktionalitet.
När det gäller vlan 845 stämmer det att sweclockers.com har en jättebra tråd. Dock fungerar det endast med en box om man kör med egen router. Det finurliga med Telias smart är att man kan koppla på en vanlig switch på deras lösning, och därifrån fördela tv. Det går, mig veterligen inte med Asus. Då behöver du vlanswitchar i varje tvände, och då har du plötsligt mångfaldigt fler med burkar än du hade från början.
Allt beror med andra ord på vilka förutsättningar du har, med avseende på antal tv, och hur mycket kabel du kan dra fram, vilka burkar du kan placera var, och vad du föredrar för leverantörer.
För gemene man är det nog ändå så att man får smidigaste lösningen om man sparar sin Telia smart /Technicolor, och kör ett och samma nätverk. Du har ju bryggat, så du kan passa på att dra två kablar fram överallt, och ha näten separerade.
Vlanswitchar är kanon men fyller mest sin funktion där man inte kan dra mer än en kabel. Vi har en jättelång och rolig tråd om just detta på forumet. Tro mig, det finns massor av fallgropar att falla i med dem men även roliga inköp att göra, och det är ju roligt med.
Om vi då utgår från ditt fall, med separata nät, så börjar du helt enkelt med en kabel från respektive uttag i din smart. I vanliga fall kopplar man dessa i varsin switch, och sedan från switcharna mot en patchpanel. Från patchpanelen drar man sedan kablar till respektive rum. I ditt fall är det smart med dubbeluttag i rummen. Vill man ha en central plats, tex på vinden drar man i stället två kablar dit, och placerar två switchar där, och fördelar ut därifrån. Har du två switchar centralt slipper du switchar ute i rummen. Sedan drar du precis som i första fallet dubbla kablar vidare ut.
Vill man då köra vlan istället, vilket gör det hela lite coolare sätter man en central switch, och drar båda kablarna in i samma, och separerar näten virtuellt istället. Då räcker det med en kabel därifrån, ut till varje rum. Dock behöver man plocka ut respektive tjänst ute i rummen, genom en motsvarande vlanswitch, tex bakom en bänk eller så. Det är båda två bra metoder. Som sagt, har man bra plats i väggarna, och osynlig plats för switchar, men trångt i rummen ja då kan man likväl köra med enkla switchar och dubbla kablar.
Har man lust att vara lite frän och minimalistisk, och plats för en burk till i respektive run och gillar att konfa i burkar så kör man vlan. Båda är rätt :)
 
Redigerat:
Jag har tänkt börja nu snart när temperaturen börjar bli lite mer behaglig för att vara på vinden och springa runt.

Har äntligen blivit av med Telias skräp Technicolor router.
Hade problem med laggande tv samt usel hastighet fick ny router 2 ggr innan jag lyckades tjata till mig en switch istället och nu funkar allt klockrent med hastigheten.

Så nu kör jag alltså Telias tv/bredbands switch kopplad till min egen Asus 68u

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med en shoppinglista.
Vilken typ av patchpanel och switch passar bäst för kallvind och vilken typ av kabel bör jag använda?

Förresten varför behöver jag både switch och patchpanel, sköter inte switchen det jag behöver?

Och till sist tips på skåp att stoppa allt i ?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Fundera igen på om det är så klokt att ha elektronik på vinden, åtminstone om det är en kallvind. På vintern är det ju lugnt när det är kallt men på sommaren kan det ju ganska bli närmare 50 grader varmt där uppe och då finns det en risk att tekniken börjar strula och säga ifrån.
 
Löste frågan om patchpanelen med lite googling.
Men resten tar jag gärna imot hjälp med
 
Janus82

Just därför jag vill ha hjälp med val av utrustning
 
R
Vinden är ingen bra lösning, en kompis har fått byta switchar och router ett par gånger, det är inte kylan som dödar grejorna utan helt värmen på sommaren.
 
nikasp
Jag lät elektrikern sätta ett uttag högst upp en en centralt placerad garderob. Där har jag all utrustning inkl router, switch, NAS och patchpanel. Borrade ett 51 mm hål och drog ett 50 mm rör genom bjälklaget. Väldigt enkelt att dra kabel överallt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.