Efter läck på ingjuten vattenledning i källaren, har en del av den blivit uppbilad för att komma åt och torka.
Byggaren rekommenderar att jag verkligen passar på att byta elementledningarna .då de är gamla och spröda, jag håller med honom..

En del av ledningarna borde man bara kunna rulla ut nya och byta ut (där slipsatsen är uppbilad) men i en annan del av källaren för man gå över till utanpåliggande .
Detta skulle de kunna göra för en mindre förmögenhet, men jag tänker att så svårt kanske det inte är ? Problemet är att bara att jag inte har en aning om vad som behövs.
Funktion går före estetik, då det är i källaren..
En lämplig slang/rör och lite kopplingar ?
Såhär ser själva elementkopplingen ut som de nya ledningarna ska hamna på..

Jag funderar själv på rir och lämplig övergång till termostaten ?
 
  • Ett termostatventilhuvud ovanför två kopplade, äldre metallrör vid en baseboard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kort om plats för att ha utvändigt , blir konstiga krokar på ett rör där , har du 1 rörs eller 2 rörs system
 
Bilden är från ovanvåningen.
I källaren där det ska göras är det 15-20 cm ned till golv från elementet .
 
Jag har 1 rörssystem
 
S
2 rörs är alltid bäst , lättare att få fram vatten till elementen men nu har du 1 rörs
Ja det går väl att sprätta ner i golvet , elementen sitter lågt med kopplen , då blir det att tänka till hur nya rör kan kopplas på , dom måste då ner djupt för att malla upp .
Svårt att på distans säga vad du behöver , det är nog bäst att en röris ser vad som behövs
Har du tänkt att skaffa en värmepump så rekommenderas det 2 rörs
Jag kan nog inte ge dig några nr. eller liknande , det kan bli fel då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.