Hej!

Jag är nybliven husägare med tummen så där lite lagom mitt i handen och jag skulle behöva hjälp med att dra nya rör till ett element i vårat s.k "äckelrum". Jag tänkte att eftersom rören är från 40-talet och jag ändå har uppe golvet så kan jag lika gärna byta ut dem. Dessutom så har det läckt vatten någon gång så att masoniten som var spikad ovanpå golvbrädorna var helt svart undertill och luktade rätt starkt (därav "äckelrummet").

Jag har inte superkoll på vad jag egentligen får göra själv men jag hade tänkt göra så mycket som möjligt själv och sedan be rörmokaren koppla ihop skiten, men sen började jag läsa runt om PEX och R-I-R och det kanske man fixar själv? Tanken är oxå att dra de nya rören utanpåliggande genom garderoben närmast elementet och vidare ut på kattvinden bakom istället för under golvet som de är dragna nu. Hur skulle ni göra?

Edit: Jag glömde säga att vi har bergvärme (om det spelar någon roll) och att rummet i fråga ligger på andra våningen i ett 1,5-planshus.

Tacksam för svar!

Mvh
Emil

ele.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ele1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ele2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Var går rören som ligger i golvet? Syns det var dom kommer fram?
 
Dom går under golvet i garderoben och kommer fram i en kattvind. Det är såklart de isolerade rören på bilden. De går sedan vidare ned i yttervägg till höger i bild.

ele3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Emil
 
Eller så kapar jag av järnrören vid första golvåsen (det finns lite rost där rören går ner i golvet) och skarvar på kopparrör?

Mvh
Emil
 
Du kan i princip dra dem hur du vill så länge du tar ifrån 'samma' rör. Annars kommer du att få luftfickor i de kapade och proppade rören och då kommer de att rosta av.
 
Redigerat:
  • Gilla
jaegaarn
  • Laddar…
Staffans2000
Varför skulle de rosta sönder?????
 
Generellt svar Byt allt.

Jag bode i ett hus från 40 talet och där blev en läcka på ett rör. ingen rost på utsidan.
när rörisen kom och skulle laga var rören så dålig att det var för lite god för att göra gängor på rören. De satte några klämmkoplingar på de gamla stålrören och sa byt allt det kan gå sönder var som helst när som helst.
 
låter som du haft många vattenbyten i ditt värmesystem, alternativt läckor som fått luft att komma in. ett korrekt utfört järnrörsinstallation håller hur länge som helst! vattnet är syrelöst o svart, så det rostar ej invändigt! mina rör är som nya, fast det sattes in på 50talet.
 
Staffan2000 skrev:
Varför skulle de rosta sönder?????
Exempelvis om du någon gång tappar ur systemet och sedan fyller igen så har du då troligtvis en luftficka i båda rören utan en möjlighet att avlufta på ett enkelt/vettigt vis.
Då kommer röret att rosta i vattenlinjen.
 
Är det verkligen bra att skarva koppar och Järn?
 
Tack för svaren! Här kommer en till bild som kanske förtydligar hur jag menar.

Mvh
Emil
 
  • rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ska inte vara något problem. :)
 
Gött, frågan är då bara vilka rör jag ska använda?

Mvh
Emil
 
Jag hade valt pex rir (rör i rör), otroligt smidigt att dra samt att det är någorlunda bra isolering i dom som dom är.
/Ivan
 
  • Gilla
Micke C
  • Laddar…
Tack för tipset! Nackdelen är bara att dom är så magiskt fula.

Mvh
Emil
 
  • Gilla
Haladria
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.