Hej!

Börjar fundera på badrumsrenoveringen som ska börja under hösten..

Har idag en stam av koppar som går ifrån källaren och upp igenom en vägg mitt i huset.

I badrummet är det avstick till badkarsblandare, handfat och toalett alltså fem stycken.

Dessa slutar precis i liv med nuvarande spånskiva (13mm)

Jag har tänkt att sätta plyfa och gips sen, så jag har tänkt att dra upp 2 rör i rör och köra utanpåliggande i detta badrum..

Frågan är hur jag ska göra med stammen som fortsätter upp till övervåningens badrum som inte ska göras i ordning de närmsta åren?

Klämma ihop de 5 avsticken och löda ihop dem?? så stammen kan gå fortsatt till övervåningen?
 
Ska du följa reglerna så kan du inte löda ihop dom...
Men en hårdlödning är bra, och har du en plan för att bygga om även uppe så.
Kan ju tex sätta in en förläggning av en fuktmätare så du kan hålla ett öga om det händer något.

http://www.krobykvarn.se/dagbok/2006/06jan.htm
Läs 9 Januari
 
Krilleman
corre skrev:
Ska du följa reglerna så kan du inte löda ihop dom...
Nja, ska man hård-dra reglerna så gäller dom ju bara i nyproduktion. Renovering av något befintligt är en helt annan sak. Där kan man inte anta att allt är som det ska med matningar osv. Bara kunden är medveten om det men en så kallad avvikelserapport. Det är ju lika stor chans att lödningarna som redan sitter i väggen nu läcker, som de ev nya lödningarna, om det är gjort som man ska...

Och med detta sagt menar jag ju inte till att man ska fuska med reglerna oavsett, men var drar man gränsen för det som krävs i säkervatten kontra renovering? I en renovering så är alltid säkervatten en bra grund att stå på. Men alla kurser inom säkervatten jag medverkat på är alltid svaret på frågan: avvikelserapport!

Inspektionslucka i bakomvarande rum kanske skulle vara ett alternativ för att vara extra säker innan renovering av ovanvåning?
 
Redigerat:
Även om man river ytskikt och därefter bygger in rör?

Men iaf, förbered för nya RiR till ovanvåningen om du kan, tex genom att borra igenom väggen och lägga 40mm rör som du kan skjuta in RiR i sen.
 
Krilleman
Då är det ju fortfarande en fråga om renovering!

Så kan man då kräva av en kund att han (eller hon) ska borra/bila nya matningar genom ev betongbjälklag till nästa våning också och därpå medföljande tätskikt för massor med slantar?

Nej, enligt mig (och kursledare på säkervatten) är detta ju inte försvarbart. Det är därför avvikelserapporten finns. En form av medvetande för både kund och installatör att här gick det inte att genomföra reglerna pga befintliga förutsättningar. Alltså inget installatören rår på.

Då är ju alla på det klara vad som gäller. Sen finns det absolut mindre seriösa företag som mer än gärna tar på sig dessa jobb och klassar dom som "säkra" men dessa brukar självsanera sig!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman
corre skrev:
Men iaf, förbered för nya RiR till ovanvåningen om du kan, tex genom att borra igenom väggen och lägga 40mm rör som du kan skjuta in RiR i sen.
Absolut (y)

Men många missar denna detaljen med förberedande för framtiden!
 
Dags att införa stigarkulvert i hus med ;)
500*500 med plats för vatten, el, avlopp och värme.
 
Japp kommer förbereda rör till övervåningen, kanske kan gå in på kattvinden dra nya rör till lvervåning ändå,.

Som det är nu på övervåning så går det in 2 st 12mm kopparrör rakt ut från kaklet med silikon runt.

Skulle ev kunna borra upp dessa och ersätta med rör i rör. Dock sitter de väldigt nära nästa vägg så kan bli svårt.

Borra nya hål och plugga de gamla på nåt säkert sätt..

Hmm.. enklast möjligast känns bäst just nu.
 
Väljer man hellre att löda avsticken eller kan.man lika gärna sätta klämring eller presshylsor?

Har för mig Jag läste om att mjuklödning var bättre på gamla ledningar för man kunde få typ brottanvisning om man hårdlödde?
 
Hårdlösning är bäst till förbrukningsvatten, men kräver gassvets.
Om du har en inspektionslucka så kan du använda klämring.

Mjuklod används väl mest på värmeledningar eftersom det är enklare att montera och kan göras med eldrivna lödverktyg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.