Hej!

Har 1plans med källare och en del platta på mark. Köket ligger i platta på mark där förra ägaren bytte avloppet så det går utvändigt i marken, men nu är det dags att byta kallvatten röret till köket då jag tänkt börja renovera källaren etc vilket drar med sig nya golv med värme etc och många ledningar är ivägen och dra koppar mellan galv är ju kasst...

idag är ju röret galvat,har inte lust att bryta upp det fina furugolvet och bila etc. Är jag helt dum i huvet eller finns möjlighet att leta upp det pluggade avloppet från köket och dra nytt vattenrör i det från köket till källaren då det ej används som avlopp, kanske påkopplat påvägen till avloppsluftning men inget mer vad jag kan se i källaren då wc och kök är två separata stammar i källaren...

Eller är jag en lathund? =)

Mvh
Calle
 
Måste du byta rören till köket för de är dåliga eller är beror det på att de är i vägen för din källarrenovering? Om det är det senare så kan du ju köra med pex-slang istället så kommer du ifrån problematiken med galv/koppar. Det är smidigare att jobba med också.

Tänk nu bara på att du inte får skarva tappvatten dolt :).
 
Funkar att göra så om röret är skapligt rent och inte har för tvära böjar, pröva få i en draglina först, sedan ett tunnare rep så man kan dra ordentligt om det behövs.

Mvh
 
Redigerat:
Tack så jättemycket! Jo det är för att dom ledningarna i källaren är i vägen, och att jag kommer samtidigt jag bilar upp rör etc och ska gjuta nya golv så tänkte jag ta inkommande vatten och då blir det ju koppar efter vad det nu blir (pem slang va?) och koppar sen galv är ju kasst... Så därför. Tack så mycket för svaren som sagt.. Vi märker om det skiter sig.. Då blir det rivning och bilning eller om man ska dra i taket och bygga låda... Den som börjar får se!
 
Läste ditt svar nu igen och insåg att jag kanske missförstod.. Menar du att skarva på i källaren med pex? Pex--->galv. Och pex----->galv------>koppar funkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.