Hej!
Jag håller på att renovera vår toalett när jag lite försent upptäckte att jag missat dra en kabel!
Nu har jag ju givetvis satt upp gipstaket, spacklat och gjort fint, så jag har ingen lust att ta ner det igen! :x

HUR kan jag få en kabel från A till B? Jag har provat dragtråd, men i förgreningsdosan så skiter det sig såklart där vid böjen. Tacksam för tips!
Utsikt under gipstak i renovering med markerad väg för kabeldragning från punkt A till B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Du får jobba mer för att komma genom böjen helt enkelt.

Använder du en riktig dragfjäder?

Annars kan man lyckas blåsa genom en liten papperstuss med tryckluft, med någon tunnare tråd fastknuten, sen dra genom dragfjädern.
Tussen kan gå att dammsuga genom också.
 
Nu ser vi ju inte på bilden hur det går vidare, men om det bara är böjen som är problemet ska det nog lösa sig. Testa det som Mikael skriver, borde gå. Bara att prova olika material, om det inte är för långt kan till o med en gitarrsträng ta sig förbi lätt!
 
Har en sån:
Svart snöre upprullat i en cirkel med en bomullstuss vid slutet.


Testade dammsuga ett snöre med en bomullstuss, men det hände inte ett skit.. tryckluft däremot har jag inte testat, får göra det i morgon! :)
 
Det är nog själva böjen där som jag inte fattar hur jag ska ta mig förbi, inne i dosan.. har ju inget som guidar tråden, så oddsen att hitta det lilla hålet känns rätt dåliga.
 
Du får dra en sträcka i taget.
 
Fotografen skrev:
Du får dra en sträcka i taget.
Hade jag inte satt för taket redan och gömt allt, så hade det inte vart några problem ;)
Eller hur menar du?
 
Mikael_L
Adisa skrev:
Hade jag inte satt för taket redan och gömt allt, så hade det inte vart några problem ;)
Eller hur menar du?
Har du byggt för dosan? :x
 
Mikael_L skrev:
Har du byggt för dosan? :x
Ja, ursäkta om jag var otydlig med det i första inlägget, men det är ju just det som är problemet! :surprised:
 
Tänkte att jag inte ville ha något täcklock i taket, men jag får nog öppna ett hål där helt enkelt..
 
Adisa skrev:
Tänkte att jag inte ville ha något täcklock i taket, men jag får nog öppna ett hål där helt enkelt..
Hemliga dosor skall man aldrig ha. Det blir jättesvårt att hitta vid ombyggnad eller felsökning. Alla kopplingspunkter skall vara åtkomliga enligt min åsikt.
 
  • Gilla
Adisa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Adisa skrev:
Ja, ursäkta om jag var otydlig med det i första inlägget, men det är ju just det som är problemet! :surprised:
Jaha.
Ja då är det bara ta fram dosfräsen då.

Då det är förbjudet att bygga för dosor så är det bara bra att det kom fram redan nu. :)



Tobbe_3 skrev:
Hemliga dosor skall man aldrig ha. Det blir jättesvårt att hitta vid ombyggnad eller felsökning. Alla kopplingspunkter skall vara åtkomliga enligt min åsikt.
Inte bara din åsikt. Både jag och elinstallationsreglerna (ss 436 40 00) tycker också så. ;)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Åh fan, det hade jag missat... dåså, då blir det hål! Tack för allas input 👍
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
haha, ja då fattar jag att det går trögt att dra ny kabel :surprised:)
 
Det är inofficiellt dödsstraff på att bygga igen kopplingsdosor ;)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.