Ska sätta ett nytt vägguttag under diskbänken med nya trådar så jag kan ha en diskmaskin.
Bor i en gammal 50-tals lägenhet så det finns ont om uttag minst sagt.

Räcker det med att jag använder en 10A säkring ? dom flesta diskmaskiner ligger väl på 2300w..Har inte köpt diskmaskinen än men jag ska ha en vanlig diskmaskin under diskbänken.

Sen är jag osäker på hur jag ska dra dom nya trådarna. Snyggast vore om jag kunde dra dom nya trådarna till spisens 3-fas uttag och sen vidare.

Samt så undrar jag om man ska jag dra fas nolla och jord ? eller räcker det med att bara dra fasen och sen "låna" nollan och jorden från 3 fas uttaget? och då måste jag väl ha en 16A säkring...

Sen så verkar det vara många som förespråkar ett vägguttag med jordfelsbrytare. Är det nödvändigt då jag redan har en jordfelsbrytare i centralen ?

Många frågor! Men hoppas jag inte var för otydlig i min förklaring!
 
Ja, ännu har vi inte sett en DM som skulle kräva mer än 10 A så det är lugnt.

Ang kabeldragningen så ska du i första hand dra en ny kabel mellan centralen och uttaget, med fas, nolla och jord. I andra hand, försök igen! Allt blir så mycket enklare med en separat gruppledning mellan central och DM, speciellt om du avser att installera detta själv.

I tredje hand kan du leta efter ett annat 230 V-uttag eller kopplingspunkt i närheten, dock inte spisuttaget, som du kan koppla in dig på. Om inte belastningen skulle tillåta direkt inkoppling så kan man dra i en ledare till i röret till centralen och göra en tvåfasgrupp. Det är endast i sådana fall som faserna får dela på samma jord och nolla.

Om centralen har en JFB så kommer den även att täcka dina nya DM, så du behöver ingen extra. Du behöver ev bara plats för en ny säkring till DM. Antar att du har en modern normcentral med automatsäkringar?

PS. Både uttag och DM "under diskbänken" säger du. Tänk på att uttaget ska sitta i skåpet bredvid, inte bakom DM.
 
Uttaget till din nya DM bör dras från centralen direkt, ej från spisuttaget. Och absolut inte "låna" något från andra trådar. Låter definitivt som att du ska ta dit en elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.