Jag har fiber indraget till hallen i lägenheten (1000mb).
Jag har köpt en egen ruter som jag har i vardagsrummet, och fiberleverantörens router är bryggad.

a) Eftersom den är bryggad så får jag ut bredband från bara en port på leverantörens router, som sedan är kopplad till min egna routers ingång. Har jag iom bryggningen strypt den teoretiska hastigheten/bandbredden? På pappret ska varje port klara 1gig, men det är väl ändå bättre ha fler portar som kan dela på trafiken?

b) jag tänker fräsa spår i väggarna för att dra iptv och bredband till olika platser. Då tänker jag : kabel fräst i vägg från routern i hallen till routern i vardagsrummet, men sen tillbaka till hallen där jag tänker göra ett mediaskåp. Inne i skåpet har jag en swich som skickar ut data igen via andra spårade kanaler. Jag tänker väl rätt?
Ja det blir en del vp-rör i väggarna, men förhppningsvis bara ett dubbel-nätverksuttag i vardagsrummet, samt ett för iptv.
 
Det blir svårt att svara på utan att veta vilken router det är du har, det är ju den som eventuellt begränsar trafiken.
En brygga stryper inte hastigheten.

Varför har du inte din router samlad på samma ställe som din ISPs CPE och din switch?
 
Jag hade skippat leverantörens router och kopplat in den direkt om möjligt.
 
J
Jag gissar att anledningen till att du placerar din egen router i vardagsrummet eftersom du behöver bäst wifi där och på det sättet slipper använda en accesspunkt där, och det är ju helt ok om det räcker för att täcka hela huset. Förmodligen blir det inte bra att ha routern i mediaskåpet. Annars kan man sätta routern i skåpet och köra uteslutande med ap på utvalda ställen. Att du inte vill ha all utrustning i hallen där fibern kommer in är förståeligt. Det ger sig med lite tester. Annars tror jag det ser ut att funka bra.
 
X xLnT skrev:
Det blir svårt att svara på utan att veta vilken router det är du har, det är ju den som eventuellt begränsar trafiken.
En brygga stryper inte hastigheten.

Varför har du inte din router samlad på samma ställe som din ISPs CPE och din switch?
För att maximera wifi vill jag ha den i mitten av lägenheten, dvs v-rummet. Samt att det blir även en lämplig placering för vidaredragning av ev kablar till fasta uttag. Jag trodde att leverantörens router, som jag bad om att få ha placerad i hallen skulle täcka upp min 2:a utan problem, men så var inte fallet. Tydligen, är det mycket svagare signaler idag än för 10 år sedan. Pappa har en router i klädförrådet på bottenvågningen, med stäng dörr, full täckening nästan i hela radhuset.

Denna har jag : https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3214704
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Jag gissar att anledningen till att du placerar din egen router i vardagsrummet eftersom du behöver bäst wifi där och på det sättet slipper använda en accesspunkt där, och det är ju helt ok om det räcker för att täcka hela huset. Förmodligen blir det inte bra att ha routern i mediaskåpet. Annars kan man sätta routern i skåpet och köra uteslutande med ap på utvalda ställen. Att du inte vill ha all utrustning i hallen där fibern kommer in är förståeligt. Det ger sig med lite tester. Annars tror jag det ser ut att funka bra.
Ja precis.
 
leverantörens router vad kopplas den till, är det till en tjänstenfördelare med sfp eller nätverksuttag eller kopplas den till uttag i väggen?
 
J
Att du får svagare signal kan bero på att du har mer metall i väggarna, eller tjockare väggar åtminstone. Du kan även prova att ändra kanal på wifi. Oftast går 2,4 GHz längre än 5 GHz också. Iofs är det ju nu ett ickeproblem nu när du köpt bättre grejer, så kör på det, även om det är roligt att kolla hur man kan få bättre signal. En sak man kan prova med är att ändra land till USA i routern, eftersom de har lägre krav på strålning, och därmed tillåter högre effekt.
 
Jag skulle ha satt en switch (router om inte fördelaren har switch funktion) vid inkommande tjänstefördelare och en accesspunkt på lämpligt ställe. Då kan du dra allt frå ett ställe och slipper dra fram och tillbaka. Du kan mäta många accesspunkter via PoE så då blir det bara en kabel ut till den.
 
J Jocke Best skrev:
Att du får svagare signal kan bero på att du har mer metall i väggarna, eller tjockare väggar åtminstone. Du kan även prova att ändra kanal på wifi. Oftast går 2,4 GHz längre än 5 GHz också. Iofs är det ju nu ett ickeproblem nu när du köpt bättre grejer, så kör på det, även om det är roligt att kolla hur man kan få bättre signal. En sak man kan prova med är att ändra land till USA i routern, eftersom de har lägre krav på strålning, och därmed tillåter högre effekt.
Det är ju ett riktigt korkat förslag, då ökar ju bara överhörningen till andra grannar och bryter dessutom mot reglerna.
Vad han istället ska göra är att 1) ta reda på om/hur mycket störningar det finns på frekvenserna. 2) kanalplanera sin egen utrustning efter detta. 3) köpa flera accesspunkter och sänka signalstyrkan och konfigurera dessa att köra på lediga frekvenser.
Vilket förmodligen kommer vara enbart 5Ghz om det är en lägenhet.
 
Vad är routern du bryggar kopplad till?
 
J
X xLnT skrev:
Det är ju ett riktigt korkat förslag, då ökar ju bara överhörningen till andra grannar och bryter dessutom mot reglerna.
Vad han istället ska göra är att 1) ta reda på om/hur mycket störningar det finns på frekvenserna. 2) kanalplanera sin egen utrustning efter detta. 3) köpa flera accesspunkter och sänka signalstyrkan och konfigurera dessa att köra på lediga frekvenser.
Vilket förmodligen kommer vara enbart 5Ghz om det är en lägenhet.
Det må vara korkat, men bevisligen funkar det i USA, och vi vet inget om vilka ev grannar han har. De andra förslagen har redan varit uppe. Men visst det är alltid bra at vara ensam på respektive kanal eller åtminstone liten överlappning
 
A
5ghz har också sina problem. I Sverige så är begränsningen 200mw utstrålad effekt i kanalerna 36-48 och 1000mw på de högre kanalerna, men då med DFS. Dfs är radarövervakning och om AP/Routern känner av radar måste den byta till de lägre kanalerna i 30 minuter. Det verkar som att de flesta ap (UniFi!) inte byter tillbaks direkt utan väntar till natten, vilket i princip förstör användningen av de högre kanalerna.

Kör man dessutom HT80 finns det bara några få kanaler att välja på, även i 5ghz bandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.