Hej!
Sökt och letat men hittar inget klart svar.
Köpte en gång 30m aceflex 5g2,5 för matning till mitt uthus som helt saknar el idag. Tanken då var nåt trefasuttag för att kunna använda lite då och då sedan mest enfas för underhållsladdning av typ gräsklipparen och hojen. Det var några år sen och den kom aldrig ner av olika skäl, men nu är det aktuellt igen, förutom att belastningen kommer bli hög under längre tid då jag köpt mig elbil och tänkte sätta laddaren på uthusväggen.

Kommer den räcka? Har aldrig fått den kursen i matte och de jag frågar säger bara att 2,5 räcker till 16 kvadrat men känns som 30 meter är ganska långt...
Vore smidigt att kunna använda den redan innehavda kabeln mest för att slippa åka till stan när läget är som det är just nu.

Nån som vill hjälpa mig räkna? Eller är det lika bra att bara köpa 4-kvadrat och sluta fundera kanske...
 
tommib
Ladda ner eldim och räkna på det. Varför gissa?
 
2.5 mm² kan tumregelmässigt avsäkras med 16 A vilket ger dig 3 * 230 * 16 = 11 kW. Om det räcker till din elbil kan bara du svara på, men 11 kW är mycket. Vanligen behöver man inte ladda så snabbt. 11 kW är alltså gränsen, man bör dimensionera en bit under det.

Men säkringen som skyddar kabeln ska även lösa tillräckligt snabbt vid ett fel, kortslutning. Här kommer fler faktorer in som förimpedans, kabellängd, kabelarea och typ av säkring. Först därefter kan kan räkna på det. Och det finns än fler praktiska saker att fundera på, t.ex var och hur kabeln ska kopplas in. Se detta inlägg för en kort översikt: https://www.byggahus.se/forum/threa...ekt-foer-elfoersoerjning.374401/#post-3680179
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.