hej håller på renovera i tvättstugan och tänkte förbereda för kollektorslangarna från borrhålet in i tvättstugan där vi ska in med nytt tätskikt, vill helst gå genom golvet (krypgrund) för att slippa ha slangarna efter väggen.

Hur förbereder jag bäst för att få plats med slang och ev isolering och att det ska bli bra med mattläggningen räcker det att jag monterar två 75mm raka rör jäms med boarden? Och ca cc mått mellan dom isf?
Har ca 70cm mellan hus och mark

Hur har ni gjort?
 
Krilleman
Kollektorslang brukar man förbereda med 110mm avloppsrör genom plattan i nybyggen. Gärna med så många böjar som är möjligt för att få en mjuk och fin radie.

Men är det i ditt fall 70cm ner till mark från golvet, så skulle jag satt av två 75mm rör som genomföring.
Isoleringen som används är ju armaflex. Så det kan bli lite trångt med armaflexen genom 75mm rör. Men att sätta 110mm blir nästan för stort om det kommer sitta mitt i blickfånget i din tvättstuga.

Såhär säger säker vatten om avstånd:
Illustration av korrekt genomföring av rörgenomföringar i golv med tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, hur mycket bygger armaflex?

Finns det inge skum man kan fylla rören med när man dragit upp slangarna för att vara säker eller isolerar skum dåligt? Läst några som gjort så genom vägg kanske fel sätt göra så..?
Tänkte om de inte skulle funka med armaflex bara.
110 rör blir alldeles för maffigt tycker jag.

Vill ju inte ha två pipor i golvet ja inte kan utnyttja sen :)

Finns det manschetter som går 40/75? Så de blir en tät å fin övergång?

Edit armaflex bygger 80mm borde bli tajt :/ i ett 75rör

Tack :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.