Hej alla hjälpsamma!

Vi har precis köpt vårat första hus och börjat planera diverse renoveringar så som kök, badrum och tvättstuga.

En sak som vi gärna vill göra i köket är att ha en spishäll med bänkfläkt i köksön. Köksön kommer delvis byggas runt eller diktan en murstock. Köket är på entrévåning med en våning över och under, och i källaren finns det en öppen spis som är en del av husets uppvärmning under vinterhalvåret.

Min fråga är därmed: Är det möjligt/tillåtet att dra en köksfläkt in i murstock med öppen spis?

Jag har försökt hitta svaret i gamla trådar här men har tyvärr för lite kunskap om ventilation för att förstå alla detaljer i svaren som angetts.

Tar tacksamt emot svar!
 
Köksfläkten brukar ha sin egen pipa i skorstenen. Har ni tittat efter hur många pipor det är och om någon går till köket?
 
J Josth skrev:
Köksfläkten brukar ha sin egen pipa i skorstenen. Har ni tittat efter hur många pipor det är och om någon går till köket?
Nej det har vi inte, och går ej heller att se på bilder. Tillträde är i januari så har inte möjlighet att kolla själv. Kan så klart fråga säljaren om det är avgörande för min fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.