Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag vill dra ett par kablar från vägghängda tvn ner till mediabänken. Avståndet är max 30 cm.

Väggen är en isolerad gipsvägg. Jag tänker borra ett hål bakom tvn och ett hål i mediabänken.

Vad kan jag leda kablarna i? Det behöver vara minst 55 mm i diameter och flexibelt. Jag behöver en liten bit på 30 cm så helst inte något alternativ där jag måste köpa 25 m ☺️

Vad är säkert rent elmässigt att dra kablarna i?
Kan man tex dra det i en böjlig aluminiumslang? https://www.biltema.se/bil---mc/bil...iniumslangar/bojlig-aluminiumslang-2000017975

Några andra alternativ? Finns det flexslang 55 mm i korta längder att köpa någonstans?

Hopps på er hjälp ☺️
 
Markslang eller avloppsrör
 
Tack för ditt svar. Hittar bara avloppsrör som inte är flexibla och markrör hittar jag inte i 55-60 mm i mindre längder. Dom flesta är 50 mm och säljs i 25 m. Vet du vart jag kan finna det?
 
Hur tjock är väggen, bara så du har plats för böjradien på en slang...
 
Låter som overkill. Kan du inte bara dra kablarna genom väggen?
Köp en dragtråd och fiska fram kablarna genom hålen.
 
  • Gilla
Kurat11 och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som overkill. Kan du inte bara dra kablarna genom väggen?
Köp en dragtråd och fiska fram kablarna genom hålen.
Det är helt klart smidigast! Är detta godkänt att dra kablarna i vägg bland isolering? Det rör sig om vanlig elkabel från tv, hdmi och en nätverkskabel. Tänker gällande brand, försäkring och dylikt?
 
30 cm dold förläggning av kabel ser jag inte som ett problem. Om du skulle få för dig att borra och spika hejvilt i väggen så flyttar kablarna på sig.
Annars trä in dom i en bit flexrör som du har klippt upp på längden.Då får du ytterligare ett mekaniskt skydd samtidigt som de hålls samman.

Annars kör med den vanliga lösningen med en bit kabelkanal på utsidan av väggen.
 
E etompau skrev:
30 cm dold förläggning av kabel ser jag inte som ett problem. Om du skulle få för dig att borra och spika hejvilt i väggen så flyttar kablarna på sig.
Annars trä in dom i en bit flexrör som du har klippt upp på längden.Då får du ytterligare ett mekaniskt skydd samtidigt som de hålls samman.

Annars kör med den vanliga lösningen med en bit kabelkanal på utsidan av väggen.
Jag har också övervägt flexrör och att klippa upp det samt tejpa med eltejp.

Någon behörig elektriker som vet om detta är OK?

Det går tyvärr inte med kabelkanal med tänkt mediabänk. Då får jag borra i toppskivan på mediabänken eller sätta distanser så att den glipar från vägg vilket inte känns så trevligt.
 
P perarnefre skrev:
Jag har också övervägt flexrör och att klippa upp det samt tejpa med eltejp.

Någon behörig elektriker som vet om detta är OK?

Det går tyvärr inte med kabelkanal med tänkt mediabänk. Då får jag borra i toppskivan på mediabänken eller sätta distanser så att den glipar från vägg vilket inte känns så trevligt.

Vad menar du att ett tejpat flexrör ska skydda mot? Är det stor risk för genomborrning eller spikning just på dessa 30 cm vid din TV?

Ett klippt flexrör på 30 cm av korrekt storlek sluter tätt omkring dina kablar.
 
E etompau skrev:
Vad menar du att ett tejpat flexrör ska skydda mot? Är det stor risk för genomborrning eller spikning just på dessa 30 cm vid din TV?

Ett klippt flexrör på 30 cm av korrekt storlek sluter tätt omkring dina kablar.
Nej då, ingen borrning eller spikning kommer att ske på denna vägg.

Är det ett flexrörs enda uppgift? Jag är tyvärr inte så insatt i detta.
 
Förresten, varför behöver du hela 60mm? El, nätverkskabel och HDMI klarar ju sig med mycket mindre??
 
Rören är avsedda för att ge ett extra lager skydd mot enkelisolerad kablar. De ger även möjlighet att dra in nya kablar utan att riva ner väggar etc.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Förresten, varför behöver du hela 60mm? El, nätverkskabel och HDMI klarar ju sig med mycket mindre??
Till vår tv så finns det någon mediabox där kontakten från tvn till boxen är lika bred i varje ände. Den är 55 mm.
 
E etompau skrev:
Rören är avsedda för att ge ett extra lager skydd mot enkelisolerad kablar. De ger även möjlighet att dra in nya kablar utan att riva ner väggar etc.
Ok, jag förstår. Räknas nätverkskablar, vanlig kabel med stickkontakt till enkelisolerade kablar?
 
P perarnefre skrev:
Ok, jag förstår. Räknas nätverkskablar, vanlig kabel med stickkontakt till enkelisolerade kablar?
Svar nej.

Nätverkskabel/HDMI-kabel kan du göra vad du vill med. Där finns inga elektriska regelverk omkring dom. Åtminstone inga som rör elsäkerhetsaspekten.
Nätkabeln kan ej anses ingå i en fast elinstalltaion, här får sunt förnuft råda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.