Jag har tänkt att låta en elektriker montera ett uttag på fasaden så att jag kan använda motorvärmaren utan att dra en skarvsladd genom ytterdörren...

Eftersom det är ett så pass litet jobb kommer ju ingen elektriker ut och tittar på det i förväg utan installatören löser det på plats. Därmed kan jag inte få något vettigt svar i förväg på hur elektrikern tänker genomföra installationen och därför vänder jag mig till er istället.

Elcentralen sitter i källaren och helst skulle jag vilja dra ut kabeln genom den närmaste källarväggen och därifrån gräva ner den till den plats som uttagen ska sitta på. Alternativet är att dra ut kabeln genom samma källarvägg men istället klamra den på fasaden ca 5-6 meter vilket tyvärr skulle se rätt så tråkigt ut.

Är det rimligt att tro att installatören kommer att gå med på att gräva ner kabeln så att jag ska förbereda ett dike innan han kommer? Ska jag kanske även lägga ner ett PEM-rör i diket så att elektrikern kan använda det för att dra kabeln i?

Alla tips mottages tacksamt.
 
Prata med elektrikern på telefon. om du vill ha det nedgrävt så tycker han säkert att det är bra att du gräver men kolla vilket djup han vill ha. det är behörighetskrävande att lägga ner rören så formellt ska elektrikern göra det. PEM slang används normalt inte till el men det kanske formellt är godkänt.
 
Mitt bästa tips är, både till dig och alla andra, fråga den som du tänker anlita. Det är inte alls säkert att det svar du får är är det som "din" elektriker tycker är bra.
 
Självklart är det ju alltid bäst att fråga elektrikern vilket jag också gjorde. Tyvärr så kunde personen som jag pratade med inte svara på olika alternativ på telefon utan "det fixar installatören på plats". Jag hoppades därför lite på att det finns ett grövre regelverk som brukar vara ok när man ska förlägga en kabel under mark. I sådana fall har jag möjlighet att förbereda med ett dike som är mer eller mindre godkänt.
 
Kan inte tänka mig att någon skulle ha något emot en nedgrävd kabel. Det gäller bara att de har detta klart för sig så att de tar med en markkabel typ N1XV, EKKJ eller dylik. Om du gräver ett dike längs husväggen som är minst en spade djup (>35 cm) så blir det bra. Rör tycker jag inte behövs denna korta och lättgrävda sträcka. Ett markeringsband behövs istället.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kan inte tänka mig att någon skulle ha något emot en nedgrävd kabel. Det gäller bara att de har detta klart för sig så att de tar med en markkabel typ N1XV, EKKJ eller dylik. Om du gräver ett dike längs husväggen som är minst en spade djup (>35 cm) så blir det bra. Rör tycker jag inte behövs denna korta och lättgrävda sträcka. Ett markeringsband behövs istället.
Å ena sidan. Och vi litar ju på ditt omdöme här Bo! ;) Men elektrikern kanske inte hänger här, och är lika övertygad... Och ett gult kabelskyddsrör 50mm är ju oantastligt, oavsett kabelval (inom tillåtna gränser då), markförhållanden osv, och inte vidare dyrt i sammanhanget.

Så kolla med elektrikern först om denna har några synpunkter! Så blir det minst risk för gnäll och krångel.
 
Ursäkta trådkapningen här, men av nyfikenhet undrar jag hur man gör om man har ett kabelskyddsrör på 50mm för att det inte skall bli vatten/jord/grusfyllt? Finns det gummiproppar man sätter i ändarna som man drar ut kablarna igenom?
Jag ser annars framför mig hur ett sådant rör blir rätt så fullt med skräp med tiden. Man vill ju helst inte behöva dra upp det långt ovan mark när man skall dra upp kabeln på väggen.
 
Redigerat:
-RB- skrev:
Ursäkta trådkapningen här, men av nyfikenhet undrar jag hur man gör om man har ett kabelskyddsrör på 50mm för att det inte skall bli vatten/jord/grusfyllt? Finns det gummiproppar man sätter i ändarna som man drar ut kablarna igenom?
Jag ser annars framför mig hur ett sådant rör blir rätt så fullt med skräp med tiden. Man vill ju helst inte behöva dra upp det långt ovan mark när man skall drar upp kabeln på väggen.
Vatten ser man till att det inte samlas genom att göra hål i röret på lägsta punkten. Så det kan rinna ut. :)

Jord och grus brukar inte vara något större problem, men man kan stoppa "vad man haver" exv lite isolering, eller tälja till en ändpropp så att bara kablarna får plats. Över mark så använder man typiskt kabelskydd av metall, för första biten kabel iaf. Så röret syns oftast inte över mark. Det blir som sagt fult.
 
Tack för svaren.
Installatören ska ringa mig så småningom för att boka in exakt vilken tid som han kan komma. Jag får stämma av lite med honom då om att jag vill ha kabeln nergrävd. Dock så ska jag nog förbereda redan i helgen med ett dike så att den biten är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.