Hej

På mitt hus från 40-talet finns ingen eluttag utomhus och därför undrar jag om det är ok att dra en skarvsladd fråm garafet i källaren,klämma den lite snällt i garagedörren och sen vidare ut till julgransbelysningen i trädgården?

Eller innebär det nån typ av generalfel? jag har sökt på nätet men hittar inget bra skrivet om det.

Mvh
Chrille
 
Driver du med oss???? Om inte så är det ett generalfel att dra skarvsladdar inifrån och ut. OCH alla nya uttag utomhus ska skyddas av jordfelsbrytare.
 
Det finns skarvsladdar för utomhusbruk så det är inga problem, och man kan ha uttag utomhus så inte det inga problem, i g:a uttag utomhus använder man med fördel en JFB som hänvisas till, nya uttag ute ska skyddas av en fast monterad JFB.
MEN man drar inte kablar genom dörr/fönster öppningar där dom kommer att klämmas och bli farliga OCH man drar INTE sladdar från en "miljö till en annan.
 
elmont skrev:
Det finns skarvsladdar för utomhusbruk så det är inga problem, och man kan ha uttag utomhus så inte det inga problem, i g:a uttag utomhus använder man med fördel en JFB som hänvisas till, nya uttag ute ska skyddas av en fast monterad JFB.
MEN man drar inte kablar genom dörr/fönster öppningar där dom kommer att klämmas och bli farliga OCH man drar INTE sladdar från en "miljö till en annan.
Så att dra en utomhus förlängningskabel ut under en car inn garage port med mjukt gummi i nederkant för att ladda bilen eller använda morvärmare är alltså heltokigt?
Även om hela anläggningen ligger under en jordfelsbrytare?
 
Vad drar en julgransbelysning idag? 20W det är ju ingen effekt att tala om. Den konkreta risk jag ser med det här är att man skadar kabeln när man klämmer den och att det kan bli en brandrisk när man vid ett senare tillfälle belastar den med 2000W.

Formellt sett är det nog ett regelbrott och ska man vara korrekt så bör man såklart sätta upp en utomhusuttag och koppla en RDOE-kabel därrifrån. Och ska man ändå fuska med elen så kan man väl begränsa fusket till ett brott mot behörighetsreglerna och göra en korrekt installation av ett utomhusuttag.
 
Numer finns det bra LED-slingor som går på svagström? Dra ut en svagströmskabel måste väl vara ok?
 
elmont skrev:
Driver du med oss???? Om inte så är det ett generalfel att dra skarvsladdar inifrån och ut. OCH alla nya uttag utomhus ska skyddas av jordfelsbrytare.
Jag har under juletider alltid en förlängningskabel från garagets uttag genom porten (som iof är så ojämn i botten att det är små hål) ut till julgransslingan.
I mitt fall är uttaget skyddat av jordfelsbrytare och garaget oisolerat så det kanske inte räknas som inomhusmiljö, annars ser jag ingen större skillnad på om uttaget sitter på insidan eller utsidan av garaget.
Antagligen är det säkrare så som det är jämfört med att ha en stickpropp i ett vägguttag utomhus i regn och rusk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.