jag håller på att planera om köket och har funderingar på att sätta ugnen i ett högskåp på en anna vägg än spisen.

Ett problem är att jag inte har uttag där med 16 A säkring så jag måste dra en utanpåliggande ledning.

Eftersom det är en dörr i hörnet och jag vill inte ha kabeln synlig så skulle jag vilja dra kabeln bakom taklisten

taklisten är allmogetyp med bra utrymme för en kabel i vägg/tak vinkeln.
Det är 2 innerhörn och ett ytterhörn.

Är det tillåtet att dra kabeln på detta sätt?

bör/ska man sätta metallrör över kabeln som spikskydd?
 
Nej, så vill vi inte ha det. :)
Hur stora jobb gör du i köket? Ska du göra om elen i väggarna och på med nytt gips eller ska stommarna bara bytas och elen dras utanpåliggande? Om du ska upp med nytt gips så skulle du ju kunna ta en fas från spisdosan och "fräsa" in ett rör i väggen mellan kökssidan för hällen och den för ugnen.

Och sedan allmänt gällande köket. Vad för belysning? Fler uttag? Behövs helt klart fler faser till köket. Finns det infällda dosor för kyl& frys och för diskmaskin så kan man dra in fler faser från centralen och fördela ut. Annars är det även utanpåliggande från centralen som gäller där med.

Eller är detta en enfaslägenhet?

//Patrik
 
Redigerat:
det är bara byte av stommar och ska behålla tapeter etc så det går inte att fräsa in något.

det finns redan spottar i taket och det finns uttag på den väggen jag tänkte sätta ugnen - men det används till kyl o frys och är 1,5 kvm ca 8-10 m i rör till centralen ( men ev svårt att dra om pga rörböjar etc).

Det finns 3 faser vid spisen. se bild - ugnen är till vänster om kyl/frys (men ska nog flyttas tillhöger om kyl/frys).

är det mot reglerna att dra bakom en list eller olämpligt?
 
  • ikeaversion1bild6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan man dra 4-5 st FK 2,5 kvm i 16 mmslang?
 
Redigerat:
I en 16 slang blir det garanterat för trångt med 5 st 2,5 kanske även för trångt med 4 eftersom slangen har något mindre innerdiameter än rör. Dra 20 slang så är du säker
 
Jag skulle alla gånger dra en synlig kabel istället för att lägga den bakom list. Klammrad med Letti mot listen kommer kabeln inte att lysa av sig, speciellt inte om en elektriker med vana har klammrat
 
ok

kan inte dra ny slang, så jag har 2 alternativ

1) dra om FK 1,5kvm till 2,5 kvm i 16 slang med en del böjar - är lite orolig att det inte går att dra ur/i FK och att jag då tappar det befintliga uttaget. Har för mig att just denna slang sitter ihop med gammalt rör och då finns också risken att vinkelskarven mellan gammalt och nytt rör lossnar när man håller på.

2) dra utanpåliggande men då jag helst inte ha det synligt.

finns det krav på att man inte får dra kabel bakom taklist eller är det en rekommendation?
 
Klamra kabeln med lettiklamer mot listen foga sedan in den med lite latexfog och måla den med samma förg som taklisten och den kommer knappt att synas. Och nej ingen kabel bakom vanliga lister.
 
Fast en kabel, t.ex. EKK eller EXK som är förlagd i slang eller rör bakom listen, kan jag inte se att det är förbjudet.
 
Rikard Ågren skrev:
I en 16 slang blir det garanterat för trångt med 5 st 2,5 kanske även för trångt med 4 eftersom slangen har något mindre innerdiameter än rör. Dra 20 slang så är du säker
Slang är besvärligt men 5*2,5 EKK passar ju rätt bra i ett VP16 om det inte är för tvära böjar....:cool:, så då borde väl även 5st FK 2.5 gå in... (Dock inte så lätt i ingjuten slang med tvära böjar,.,,har provat:@)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.