Får man dra EKK kabel utan att lägga i VP rör?

Eller är det någon annan typ som är godkänd?
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Får man dra EKK kabel utan att lägga i VP rör?
En rätt märklig fråga kan jag tycka. Öppen förläggning är väl det främsta användningsområdet för EKK.
Man brukar väl oftare fundera ifall EKK får läggas i rör, och det får den.
 
Fast den ska ju då klammras också, inte kastas ut hur som helst.
 
Mikael_L skrev:
En rätt märklig fråga kan jag tycka. Öppen förläggning är väl det främsta användningsområdet för EKK.
Man brukar väl oftare fundera ifall EKK får läggas i rör, och det får den.
När man inte har kunskapen spottar man ut lite dumma frågor då och då. :)

Tänkte bara fråga om det fanns krav, bra att göra ändå osv. Vet ju hur tokiga möss är att tugga på allt de hittar.
 
Mikael_L
VP-rör över EKK ger ju ett litet ökat mekaniskt skydd, stålrör ett kraftigt ökat mekaniskt skydd. Sånt kan ju övervägas om man har problem med att djur eller att traktorskopor och liknande brukar skada kablarna.

Hur är det med att klamra EKK mitt inne i isoleringen (på en vind t.ex.), ska det till VP-rör då, eller är det öht olämpligt?
 
Om man ändå ska riva upp isoleringen ser jag ingen anledning att inte lägga rör/slang istället
 
Jag har isoleringen borta nu.
Det är ju inga större mängder jag ska dra heller. Kanske 30m eller så.
 
EKK får man klamra till förbannelse. Har man möjlighet till att använda rör (t.ex. på en vind som i detta fallet) så gör man gärna det.

//Patrik
 
Följdfråga...

får man gå med ekk ända fram till proppskåpet om man avisolerar kabeln där den kommer fram till skåpet?
 
Öh, ja, du får koppla in en EKK direkt i skåpet, alltså använda den som gruppledning. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "om man avisolerar den där den kommer fram till skåpet". Du får inte ha EK i fria luften från exv. ett rör fram till skåpet. Den del som syns måste var EKK (ja, dvs vara en komplett kabel).
 
Det blir svårt att koppla in den om man inte avisolerar först :)
 
Jo det förstås. :) Önskar den som kopplade in jorden på min lyktstolpe hade fattat det... :@ (Den satt alltså intryckt i sockerbiten utan att vara avisolerad).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo det förstås. :) Önskar den som kopplade in jorden på min lyktstolpe hade fattat det... :@ (Den satt alltså intryckt i sockerbiten utan att vara avisolerad).
Sista idioten är inte född ännu, tyvärr.

Mer om stålrör/pansarrör/skyddsrör. Jag skall snart få belysning på altanen, har tegelvägg och instalationen kommer ske "på utsidan". Jag vill ha stålrör eller liknande, dels för att det blir snyggare, och mekanisk skada blir mindre. Det snyggaste hade varit med rostfritt/galvat. Men var hittar man dessa rör? Och, det finns "halvrör".... Samma sak där, var finns dom?

Funkar det att ta vilket rör som helst annars? Kan man dra el i kopparrör (dyrt, men det bryr vi oss inte om nu)?
 
Om du har kontakt med någon elfirma så kan de säkert ta hem några pipor pansarrör åt dig.

//Patrik
 
Sitter det ute kan OPG-rör, dvs varmgalvade rör vara bra. SP-rör som jag antar Patrik menade har bara ett tunt lacklager och kan rosta om det är lite blött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.