Jag har en murad skorsten med tre kanaler. En kanal går till öppna spisen och en kanal går till kaminen. Den tredje kanalen är passiv frånluft till badrummet.

I framtiden kan jag eventuellt komma att vilja ha en rökgasfläkt på skorstenen.

Kan/får/bör man dra en fast elkabel i ventilationskanalen?
 
  • Gilla
Pata78
  • Laddar…
tommib
Kan kan man ju alltid men man bör inte. Får är jag mer tveksam till men det är en dålig idé att dra el i en aktiv ventilationskanal.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma fundering. Vad/vilka problem kan uppstå?
 
Jag förstår att det är en frestande väg att ta och reglerna är (som vanligt) inte supertydliga på sådana specifika frågor. Men de säger allmänt att man ska beakta den yttre påverkan som ev finns från närheten till andra icke elektriska försörjningssystem, och man ska beakta kunskapen som dem som utför service. En rörmokare ska inte behöva el-behörighet för att kunna göra sitt jobb etc. Så undvik kabel i skorstenspipa. Jag kan ju ställa motfrågan, hur beräknar ni max längd som kabeln kan hänga fritt utan att skadas av sin egen tyngd?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. I just mitt fall tänker jag att längden/tyngden inte ska vara ett problem. Jag kan klamra kabeln från uttaget upp till till ventilen som sitter strax under innertaket. Sedan är ventilationskanalen ca 1,5 m lång. Inte alls säkert att jag kommer att behöva en rökgasfläkt men har det som ett alternativ och ser då ventilationskanalen i skorstenen som enklaste väg.
 
M Myckling skrev:
Tack för svar. I just mitt fall tänker jag att längden/tyngden inte ska vara ett problem. Jag kan klamra kabeln från uttaget upp till till ventilen som sitter strax under innertaket. Sedan är ventilationskanalen ca 1,5 m lång. Inte alls säkert att jag kommer att behöva en rökgasfläkt men har det som ett alternativ och ser då ventilationskanalen i skorstenen som enklaste väg.
Jag gissar att farbror sotare kommer att ha synpunkter på det om du drar el genom skorstenen.
 
Fråga honom när han besiktade och provtryckte installationen av kamininsats och han hade ingen synpunkt på det. Det är ju inte i rökkanalen som kabeln ev ska dras.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag har ett svagt minne av att man i ventilationskanaler normalt INTE får dra elledningar, men med ett lika svagt minne så skulle man kunna få göra avsteg från den regeln med ledningar som är till för drift/styrning av "kanalens funktion". Men som sagt det är ett till åldern kommit minne.
 
C
Det stämmer säkert, men samtidigt kan man bara konstatera att det är otroligt vanligt att takfläktar matas genom kanalen.
 
Vanligt och vanligt, jag har aldrig dragit matningen till en takfläkt i kanalen, ej heller har jag stött på det någon gång. Det brukar alltid gå att lösa "rätt"väg men det kan ju ta en timme extra och vara lite krångligare. Fläktarna brukar ju ha sin anslutning på utsidan av fläkt/kanal.
 
  • Gilla
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
Regel nr 1: Krångla inte till det.

Detta låter som ett klart brott mot den regeln...
 
  • Gilla
kcabneits
  • Laddar…
Hmmm, tänker du att det är mindre krångligt att gå igenom takpappen?
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Förbjudet att dra kablar i ventilations trummor eller ventschakt
 
5
J jonaserik skrev:
Förbjudet att dra kablar i ventilations trummor eller ventschakt
Säger inte emot dig, men var kan jag läsa det?
 
Vet inte riktigt var jag ska finna en länk, men har haft en del snack med besiktningsmän på jobb, om att dra i trummor och fått till svar, absolut inte och ser vi något så blir det nedslag och att göra om. Försökte att få till en disspans men det blev NADA, Hittade det här på BH, kanske kan vara något att läsa, är i samma ärende tidigare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/eldragning-i-ventilationskanal.69938/.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.