Jag ska dra kabel från kopplingsdosor ovanför garagedörren till brevlådan.

12 och 24V men kanske även 240V och isåfall troligen sätta MV uttag vid brevlådan och kanske sätta 240V/12V adaptern vid brevlådan.

12/24V ska styra lite belysning mm.

från brevlådan till huset kommer jag gräva ned ett markrör 50mm.

Frågan är hur jag ska dra från/ längs huset till kopplingsdosorna ovanför garagedörren?

1) ned bredvid dörren sedan ovanpå marken/asfalten vid huset/grunden till husets hörn och nedgrävt markrör.

2) längs underspikningen , sidan av huset, ned längs huset en bit från ett fönster först trävägg sedan plåt och halvvägg tegel till backen och markröret.

Se bifogad bild.

vid 1) tänker jag mig rör på backen och kanske täcka med svartmålad impregnerad trall som byggs ihop till ett L i innerhörnet- kommer bli tungt så det rör sig inte så lätt - har dock svårt att fästa någonstans så det är kanske inte ok om jag drar 240V?

vid 2) måste jag nog sätta en kabelkanal då det blir fult att se 12/24V kabeln. (240V klamrad kabel kan vara ok men ska även ha 12V kabel så kanal av något slag krävs)

Hur skulle ni göra vid

alt 1) längs backen - funkar det även med 240V? hur bör man göra för att få det bra.

alt2) jag vill egentligen inte ha synlig kabelkanal längs ytterväggen av estetiska skäl men kanske det går att fixa till snyggt - ev måla kanalen i träväggens färg.

Det är ett problem i att övre delen av väggen innan markröret är trävägg - sedan ligger en stänkplåt ovanför nedre halvväggen som är tegel.
Hur gör man en bra och snygg dragning ned till markröret?
kan man undvika att skruva i tegelväggen/tegelfogen? (ca 80cm tegelvägg)

idéer?
20151004_143857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.