Hej.
skulle behöva ha ner en ny matning 10A 3x1,5mm 2våningar i villan. Det finns ett tomt koppar rör som skulle passa så perfekt. Får man använda det och isf vilken kabel rekommenderar ni?
Ekk, eklk, eqlq?.
Med vänlig hälsning, Dell
 
Ja, du kan använda det om det passar. Vilken som av kablarna du nämner går bra, kanske smidigast med EKK rent praktiskt.
 
Underbart, tack!!
 
jag skulle kanske helst använda en skärmad kabel ifall kopparröret skulle bli utsatt för tryck/klämskada någonstans, och det på ett olyckligt sätt klämmer sönder kabeln så en fasledare kommer emot kopparn och spänningssätter röret, alternativt ansluta röret till jord, kanske bästa lösningen, det räcker med en klämma runt röret i en av ändarna och du behöver inte ens ta jorden från samma grupp som kabeln som går igenom kommer från.
 
EXK kan vara ett alternativ om det är trångt i röret. Även snyggare än EKK om det blir fråga om utanpåliggande installation utanför röret.
 
Tänk på att om det är någon krök på röret så blir det nästan omöjligt att få i en kabel. Vattenrör har oftast mycket tvärare krökar än elrör.
 
Jag drog ström till taklampan i badrummet i ett kromat kopparrör. Tyckte det var snyggare än klamrad Kulo. En lättböjd dubbelisolerad kabel kändes lämpligt.
 
Får jag fråga vilken kabel du använde? Jag känner inte till någon lättböjd kabel som är tillåten för fast förläggning, utom möjligen PLS 90 som brukar användas till lågvoltshalogen.
 
EKK, EXK, EXQ, EQQ osv. :) Kanske någon av dom som är använda.
Eller så är det en SKX 2x0.75mm2 som är använd. :cool:

//Patrik
 
EQQXB är smidig.. om man håller sig under 100 V. Min nya favorit till småspottar som inte blir varma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.