Jag ska precis till att förlägga ca 50 meter markrör 50 mm för el till kommande gäststuga på landet. Det blir EKKJ 4x2,5+2,5, dito N1XV eller liknande kabel.

Jag lite fundersam över hur lätt eller svårt det är att dra ovan kabel i ett redan förlagt markrör med den ståltråd som följer med markröret? Jag har ju möjligheten att redan nu dra kabeln i röret ovan mark innan jag förlägger röret i schaktet.

Det är inga jobbiga böjar på markschaktet vad jag kan bedöma. Nackdelen att fördra kabel är att jag måste kosta på för mkt kabel för att vara på den säkra sidan. Det är inget kul att handgräva schakt och jag ser inte fram emot att behöva göra om jobbet om det skulle strula till sig, därav frågan. :)
 
Lägg i kabeln i röret innan den täcks igen, det är inte många meter extra kabel du behöver för att vara på den säkra sidan...och slippa ev problem senare...Sen är det en annan sak om 2,5mm2 är tillräckligt..50m är en hel del...
 
Är det inte en massa böjar går det lätt. Har precis gjort detsamma till en ny brunn. Men som sagt, för att vara på den säkra sidan dra kabeln innan du fyller igen.
Ev kan du också passa på att dra i ett snöre med kabeln om du i framtiden får behov av att dra i ytterligare en kabel i röret.
 
Precis man ska alltid dra i ett nytt dragsnöre när man drar ut "orginalet"
Sen, kolla att du har ett bra markrör som är slätt på insidan (låter som det om du har "ståltråd") och inte korrugerat (typ byggmax) för då ska du nog slå till på kabel på en gång. De korrugerade skruvar sig gärna och är mer följsamma runt stenar vi återfyllnad och då blir det mycket jobbigare (egen erfarenhet x4 )
 
Tack för input! Nu köpte jag korrugerad slang hos en riktig elfirma, så det låter som jag får dra kabeln ovan mark. Jag får allt ta och fundera på att skaffa slät slang istället. Det känns mer safe. Jag lämnar glesbygden i morgon en vända och passerar Örebro, så jag kanske kan hitta en firma med bättre lagersortiment än vad som finns här. Tipset med att dra med ett nytt dragsnöre tar jag till mig.:)
 
Vanlig PE slang för vattendistribution fungerar utmärkt som kabelrör, slät insida och någolunda styv så den inte böjer sig och har sig. Används i princip genomgående till förläggning av optokabel.

Om du använder den gula slangen som inte har slät insida, se då till att forma kabeländen så den blir konisk utan vassa kanter som kan hugga tag i rillorna i slangen (t.ex med massa eltejp)
 
som sagt ett bättre dragsnöre är punkt nummer 1.
punkt 2 är att vara två. en som matar och en som trycker på.
är det bara en hyffsat snällt lagd slang så går det.
har dragit 3X10+10 i en korrugerad slang på 40-45 meter så det går :)
 
Inga bekymmer att dra 50 meter men byt ut dragsnöret i slangen mot ett tunt rep, spruta lite silikonspray i slangen innan du börjar och ha en kompis som tryckerpå.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Körde förbi ett vägbygge för ett tag sedan, de höll på att dra igenom en kabel. De hade kört in en tunn stålwire som dragtråd och stod och drog med en grävskopa, vajern var lagd runt en av tänderna på skopan. Såg helt livsfarligt ut, en kille stod med huvudet typ 30cm från vajern, och verkade titta efter om kabeln skulle dyka fram. Jag funderade lite på vad som händer om kabeln fastnar, grävaren lär väl överhuvudtaget inte märka något, den drar troligen då bara av vajern utan att upptäcka att det är stopp.

Då vill man stå lååångt ifrån vajern.
 
hempularen skrev:
Körde förbi ett vägbygge för ett tag sedan, de höll på att dra igenom en kabel. De hade kört in en tunn stålwire som dragtråd och stod och drog med en grävskopa, vajern var lagd runt en av tänderna på skopan. Såg helt livsfarligt ut, en kille stod med huvudet typ 30cm från vajern, och verkade titta efter om kabeln skulle dyka fram. Jag funderade lite på vad som händer om kabeln fastnar, grävaren lär väl överhuvudtaget inte märka något, den drar troligen då bara av vajern utan att upptäcka att det är stopp.

Då vill man stå lååångt ifrån vajern.
Tänk att det ska behövas elektriker till allt. :cool::rolleyes:

//Patrik
 
Jo, det gick bra att dra EEKJn i slangen. Slang med slät insida fanns inte som lagerprodukt där jag kollade, så det blev att använda den korrugerade slangen. Jag rullade ut hela kabelrullen på 50 m (tung rulle btw, närmare 20kg gissar jag) för att undvika böjar och kinkar. Sedan skalade jag av ca 20 cm på yttermanteln och skärmen och skalade av mittenledarna och gjorde en snygg ögla och tvinnade ihop det. Sen tejpade jag yttermanteln mot innerledarna till en kon. Vi var två som jobbade med kabel och slang ovan mark. En drog i draglinan och en matade in kabeln i slangen. Det funkade perfekt utan strul överhuvud taget.
 
Jo ovan mark får man till och med in plusprisol i ett korrugerat kabelskyddsrör, det hade jag verkligen inte viljat prova i mark ...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.