Det är så att jag ska börja jobba hemifrån i höst och vill redan nu börja förbereda för det.
Jag kommer att behöva dra nätverkskablar en bit. Fibern kommer in på nedre plan och jag måste dels få en kabel till andra sidan huset på andra våningen och en till förrådet, de kan ta samma väg men jag vill helst dra dem så lite synligt som möjligt. Så, jag tänkte att jag drar den rakt upp, genom spänntaket och in på kattvinden, vidare till tilltänkta kontoret och sen ner till pannrummet och därifrån till förrådet.

Nu till frågan, hur ser det ut ovanför spänntaket? Jag gissar på att det är isolering, kan det vara någon plast? Min tanke var att borra från vinden och ner, men det kanske är bättre att gå andra vägen?

Kan man enkelt göra ett litet hål i spänntaket och sätta in ett rör för kabel utan att riskera att hela skiten rasar samman?

I pannrummet där kabeln ska ner igen är det bara gipstak. Jag har bifogat lite bilder också.

Planritning v1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4565.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.

Erik
 
C
Min första reaktion - måste fibern komma in i hörnet på vardagsrummet?
Verkar vara den i princip sämsta platsen att gå in på hela huset.
Även om fasadskåpet sitter där så behöver ju inte fibern gå in i huset på samma plats.
 
Fibern sitter redan i det hörnet, så ja, den måste sitta där :)

Sen tycker jag att vardagsrummet är ett ganska så bra ställe att fibern kommer in i, om man i övrigt kör trådlöst och sedan IP-tv med kabel så blir det minimal dragning i resten av huset. Nu, visade det sig att jag behövde kabel, men det var inte aktuellt när fibern drogs in.
 
C
He he, OK. Själv hade jag nog iallafall lagt kabeln på utsidan och gått direkt in i förrådet.
En annan reflektion som tyvärr inte heller svarar på dina frågor - hade du verkligen tänkt sitta i en garderob utan fönster 8 timmar per dag?
 
Tanken har slagit mig att dra kabeln utanför, in i förrådet och sen upp på andra våningen. Men jag känner mig inte helt bekväm i att borra igenom ytterväggen, så erfaren är jag inte..

Gällande arbetstiden, alla jobbar inte statiskt framför en dator 8h i sträck ;) Det är mest för att ha ett rum där jag kan stänga in mig om jag måste, ha pärmar osv.

Inga tankar kring spänntaket? :)
 
Är det ett modernt spänntak i äkta plast, el ett riktigt hederligt äldre spänntak i papp?

Oavsett bör du nog borra nerifrån.

Om du knackar i taket så känner du om där är trä el gles antar jag...

Är det ett äldre hus (<1950) med riktigt spänntak så kan det vara spån som isolering, om vinden ej varit inredd från början.
Kan du inte se vilket ifrån kattvinden? El ta upp ett litet hål och kolla.
 
C
årsta skrev:
Gällande arbetstiden, alla jobbar inte statiskt framför en dator 8h i sträck ;) Det är mest för att ha ett rum där jag kan stänga in mig om jag måste, ha pärmar osv.
Tänkte att du jobbade men något väldigt datorcentriskt eftersom du prompt behövde en kabel dragen. Duger det inte med trådlöst då? Med rätt grejer är det ju både snabbt och pålitligt.

Inga tankar kring spänntaket? :)
Nä tyvärr, har aldrig haft något spänntak själv. Men jag känner flera som rivit bort sina så jag har förstått att de inte är helt enkla att tampas med.
 
Du kan inte dra kabel i källare/krypgrund under huset? (Chansar på att du inte har platta)
 
Oldboy skrev:
Är det ett modernt spänntak i äkta plast, el ett riktigt hederligt äldre spänntak i papp?

Oavsett bör du nog borra nerifrån.

Om du knackar i taket så känner du om där är trä el gles antar jag...

Är det ett äldre hus (<1950) med riktigt spänntak så kan det vara spån som isolering, om vinden ej varit inredd från början.
Kan du inte se vilket ifrån kattvinden? El ta upp ett litet hål och kolla.
Huset är från -65 och det mesta är i original. Har ingen tidigare erfarenhet av spänntak så jag kan tyvärr inte säga. Men jag tror att det är gammalt hederligt i väv.

Knackar jag i taket känner jag ingenting.. Att borra från kattvinden är ju iofs en bra ide, där ligger bara ett trägolv.

Du kan inte dra kabel i källare/krypgrund under huset? (Chansar på att du inte har platta)
Tyvärr så har jag gjuten platta...

Trådlöst är en sista utväg...
 
Är det väv så gäller det att inte väven drar upp sig med trådar el likn, vilket ev kan ske vid borrning, och större risk ju slöare borr. Kanske är bättre att skära upp ett litet kryss och vika undan innan borrning?
Är väven av en styv och robust kvalitet så är det kanske inte ett problem, men tyvärr vet man inte det förrän efteråt...

Hade det varit trä direkt ovanför väven hade du kunnat använda en hålpipa (huggpipa) för att ta upp ett runt hål i väven innan borrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.