Hej,

Jag skulle behöva dra in en jordkabel till en toalett där jag nu endast har nollan och fasen till lampan. Jag skulle vilja ha så jag kan ha en rakapparat där och kanske även en fön. Huset byggdes 1978 och då var det tydligen inte lag på jordat till lampor i dusch. I vilket fall så är det ingen jord idag där!

Min fråga är ju om man får installera ett eluttag i toaletten långt från duschen och 1.6meter upp?

Följdfrågan är hur fasen jag får in jordkabeln dit. Jag har jord i hallen och tror att jag har en gång imellan, men jag kommer kanske 1 meter sen är det stopp i röret :) Hur löser man det? Avståndet är cirka 4 meter!
Jag har nämligen två lampor i hallen. En kontakt vid första lampan och en vid den andra och dessa måste ju ha en förbindelse med varandra på något vis.

Ett annat alternativ är att gå från tvättstugan där jag har en 3fas + en vanlig 1 fas. 3 fasen använder jag endast 1 fas ifrån till tvättmaskinen så där är ju två lediga, men det känns avigt.

En annan fråga som inte hör till ämnet är att jag vill ha en jordfelsbrytare installerat + kanske ett åskskydd. Vad får man betala för sådant mellan tummen och pekis ??
/Mvh Micke
 
Jordfelsbrytaren är ett måste för din installation.
 
Vänta lite nu. Om du skall dra jord till toaletten så måste jorden gå samma väg som de övriga ledarna till toan. Du kan alltså inte dra jord från en annan väg och ex. borra dig in till toan.

Dessutom så måste du ha jordfelsbrytaere om du har ett eluttag i ett våtrum. Detta är ingen ny regel, den är ny på så vis att förr var det överhuvudtaget inte tillåtet med eluttag i våtrum, numera är det tillåtet under förutsättning att man har jfb, och att avståndskraven enligt zonindelningen i våtrummet uppfylls.

När du väl kommer fram til lvilken väg tråden skall dras så går det oftast bättre om du drar ur de befintliga trådarna ur röret, med de 3 nya påkopplade så du byter allihop och använder de gamla som dragtrådar, alla på en gång.
 
Hade inte tänkt att bara dra in en jordkabel utan jag vill ta jorden från hallen och gå via röret som kommer fram i en dosa på vägen och går sen i sin tur in till toan.

Jordfelsbrytaren skall på plats innan tänkte jag. Någon som vet vad sådant kostar att montera med behörig elektriker på ett cirkus??

/Micke
 
Jag vet inte om jag har förstått rätt eller bara tänker bakvänt, kommer matningen till toa från kopplingsdosan i hallen ? och dit finns jord framdraget. I så fall kan du koppla in dig där. annars får du allt vacket gå tillbaka till centralen och ta med dig jord därifrån, och inte alls blanda in hallen.
 
Som hempularen och casca säger, jorden måste tillhöra samma gruppledning som toaletten sitter på. Om du inte är säker på vad som menas med det ska du låta elektrikern fixa jorden åt dej samtidigt som JFBn.
 
Jag är inte 100 säker ännu om det kommer från hallen, men som ni säger så skall man använda samma grupp på jorden och skall mäta dessa kablar och se om det är samma som från hallen. Känner att detta med att dra kabeln är överkurs för mig. Hamnar säkert i den situation att jag kommer halvvägs i röret och sen är det stopp så jag tror elektriker får titta på detta.

Har iof uttag i tvättstugan som är jordade och den är vägg i vägg. Man kan inte haka på därifrån med en dosa imellan? Skulle ju vara enklare kanske och låta lampan vara ojordad i toan/duschen.

/Micke
 
Om du tar "alla trådar" från uttaget i tvättstugan så går det bra men inte en tråd här och en där.

Oavsett var strömmen kommer ifrå så MÅSTE du ha en JFB.

Protte
 
Eftersom hallen dragningen blir komplicerad och som jag sa så är jag inte 100 säker på att matningen kommer därifrån.

Från tvättstugan har jag på 1-fas och 3-fas med jord så jag tar ju allt därifrån isf. I 3-fasen har jag två faser till övers som jag skulle kunna haka på, men visst skall man ha en kopplingsdosa i mellan innan man går in till toan?

JFB skall beställas INNAN jag rör någon el alls :)

/Micke
 
Använd INTE något från trefasen, det bara krånglar till det hela. Andvänd enfasgruppen från tvättstugan.

Protte
 
Skruva ut säkringen till hallen så att du får strömlöst där, bryts även strömmen på toan så ligger dom väl på samma grupp och troligtvis dragna i de rör som du misstänker. Bryts inte strömmen på toan så ligger den på en annan grupp.
När du säger att det är stopp efter en meter - det kan inte vara så att du har en kopplingsdosa på vägen som tex är tapetserad över eller nåt?
Jag är inte behörig elektriker men det kan väl vara bra att veta ungefär hur det är dragit innan man tar dit elektrikern.

/Funkis
 
Okej då får det bli enfaseb isf.

Sant att man kan ta proppen. Har ju faktiskt ett kopplingsschema på allt och vas som tillhör vad. Glömde :)

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.