Hej!
Håller på att dra in vatten till en gammal stuga.
Vill veta det bästa sättet att dra in vatten genom väggen?

Har tänkt att använda antingen en frostsäker vattenledning (om jag inte kommer ner 1,5m) annars en pemslang med värmeslinga.

Jag behöver ju gå upp ur marken och in genom väggen, vad ska jag isolera med o hur? Är det någon som har nån bra lösning? Gärna bilder :)

Finns det bra färdiga genomförningar? Eller ska man bara borra hål, trä igenom slangen, sen täta med nån fogmassa?

Tacksam för alla tips
//Janne
 
Har lite samma funderingar som du, någon som vet?
 
Cellplast är bra att isolera med.
Om du har slangen på undersidan i en öppen torpargrund eller utsidan, så kommer det frysa oavsett när det är kallt.
Även om man isolerar så måste det tillföras värme, isoleirngen fördröjer bara utfrysningen.

Lämpligt är att bygga en mindre kulvert med cellplastisolering samt klimentskydd, tex trä eller plåt och förlägga en värmekabel i eller utanpå slangen. Värmekablen kan startas med termostat eller manuellt vid behov.
 
Det finns ju lite olika material för rör isolering, funkar det inte med med denna typ och sedan en värmekabel inuti vattenledningen?

Svart rörisolering i skummaterial med en central öppning för rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jodå, Armaflex är mkt bra. Men enbart en tunn sådan är att chansa lite tycker jag.
Och yttre skydd behövs oavsett, snö och rusk, gnagare eller dyl.
 
Om man drar PEM slang genom vägg och golv för inkommande vatten, finns det någon bra genomföring att använda då eller hur hade ni gjort?
 
Jag hade borrat ett hål, monterat en bit 75mm avloppsrör som skyddsrör och sen draget in slangen med en 90graders vinkel genom röret. Mellanrummet mellan avloppsrör/skyddsrör isolerad med mineralull eller cellplast.
Skyddsröret för att minska risken för kondens om det skulle bli lite drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.