På vår permanenta bostad och friköpta tomt, har vi en liten gäststuga.
Vad krävs för att man ska få dra in vatten och avlopp?
Kan vi koppla det till befintliga vatten och avloppsledningar?
Gäststugan ligger 40 meter från huset.
Måste man ha byggnadstillstånd?
Blir det några anslutningskostnader?
Får vi göra det själva?
Annat att tänka på?
 
Pass på det blir en bostad till och avgift för inkoppling, och en inte liten sådan om det är kommunalt VA, egen VA bara gräva och koppla ihop på frostfritt djup. Sen det med bygglov som kan tillkomma då det ändras användningssätt
 
Aj då, det var det jag var rädd för. Det är nämligen kommunalt VA. Tack för info.
 
Det kan kosta allt mellan 30 - 50 kkr beroende på kommun
 
J jonaserik skrev:
Det kan kosta allt mellan 30 - 50 kkr beroende på kommun
Ingår det då att kommunen gräver och kopplar?
 
Svar nej det är på egen fastighet, om ni skulle få en egen service i gatan så kan det kosta 125kkr och uppåt,blir då nyanslutning.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej det är på egen fastighet, om ni skulle få en egen service i gatan så kan det kosta 125kkr och uppåt,blir då nyanslutning.
Oj Oj Oj, är det så dyrt! Då är det nog bara att lägga ner, men tack för info
 
Du kan helt enkelt gräva och koppla på gäststugan från den andra stugan, behöver inte bli så dyrt. Att det är vatten är inte avgörande för att det blir en ny bostad, det har med toalett att göra har jag för mig, men är osäker på exakt vad som definierar det. Jag skulle sonika be en byggare fixa det och låta livet få vidare.
Avlopp, om det är kommunalt, kan vara knepigare.
 
G guggen skrev:
Du kan helt enkelt gräva och koppla på gäststugan från den andra stugan, behöver inte bli så dyrt. Att det är vatten är inte avgörande för att det blir en ny bostad, det har med toalett att göra har jag för mig, men är osäker på exakt vad som definierar det. Jag skulle sonika be en byggare fixa det och låta livet få vidare.
Avlopp, om det är kommunalt, kan vara knepigare.
Då ska vi nog höra oss för med kommunen i alla fall. Vatten vore ju härligt att få in, men vattenavlopp måste förstås lösas. Toalett kanske kunde bestå av en kemtoa om det är tillåtet. Ska nog inte ge upp än i så fall. Tack
 
K Kristina J skrev:
Då ska vi nog höra oss för med kommunen i alla fall.
Gå in på kommunens hemsida och försök att få en bild hur det är , går det inte så ring anonymt TALA INTE OM VAR DET ÄR. EN sak till var sitter vattenmätaren ( i stora huset troligtvis ) då ska det dras vatten från det efter vattenmätaren, bara vara tyst om , annars blir det ett nytt vattenabn.
 
Kan bara berätta att hos mig så gjorde förra ägarna ett badrum med dusch, toalett etc. I gaveln på gästhuset men ingen dörr in i huset utan endast en ytterdörr. Det var för, vad jag förstår, för att undgå två anslutningar.
Jag har såklart tagit upp en dörr mellan gästhuset och badrummet.
 
J jonaserik skrev:
Gå in på kommunens hemsida och försök att få en bild hur det är , går det inte så ring anonymt TALA INTE OM VAR DET ÄR. EN sak till var sitter vattenmätaren ( i stora huset troligtvis ) då ska det dras vatten från det efter vattenmätaren, bara vara tyst om , annars blir det ett nytt vattenabn.
Råd som kan bli bra att känna till!! Tack
 
G guggen skrev:
Kan bara berätta att hos mig så gjorde förra ägarna ett badrum med dusch, toalett etc. I gaveln på gästhuset men ingen dörr in i huset utan endast en ytterdörr. Det var för, vad jag förstår, för att undgå två anslutningar.
Jag har såklart tagit upp en dörr mellan gästhuset och badrummet.
Då går det kanske att komma runt problemet med dubbla anslutningar, om man bara kan komma på "rätt" tillvägagångssätt.
Ska nog inte ge upp än. Är lyhörd för alla tips. Tack
 
Hemmakatten
Ny betald anslutning krävs endast om det är till en ny BOSTAD på tomten/fastigheten. Är det till en gäststuga utan fullständigt kök men med en toa, krävs inget nytt abonnemang.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ny betald anslutning krävs endast om det är till en ny BOSTAD på tomten/fastigheten. Är det till en gäststuga utan fullständigt kök men med en toa, krävs inget nytt abonnemang.
Tack, det var glädjande att höra!
Än har vi inte hunnit kolla närmare, men då är det genast intressant igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.