A
Jag har dragit in vintervatten till mitt fritisdhus. Men bara använt det på sommaren. Nu är det dax att koppla in för vinterbruk.

Jag tänkte göra följande. Vattnet kommer upp utanför stugan. 10 cm från knuten.
Jag tänkte lägga 30 cm isolering på marken 1 m ut från vattenröret. Ska den ligga ovanpå marken eller grävas ned?
Och sedan bygga en låda med 30 cm isolering där vattnet går in i huset.

På avloppet har jag fått höra att det också måste täckas med 30 cm isolering och 1 m ut tills det är på tjälfritt djup.
Stämmer detta eller borde jag göra ngt annorlunda?
 
A
Inkommade vatten ligger alltså på 2 meters djup tills det kommer upp precis bredvid huset
 
A
Inga tankar om detta?
 
Mja, dra upp rören på utsidan är att be om problem. I marken in under huset, sedan upp.
 
R
Gräv ner så mycket som möjligt , vatten avlopp , sen bygger du en låda omkring med
isolering på dom delar som inte ligger frostritt med något liknande det här
Eller bygg själv www.jackon.se/produkter-bygg/vavvs/jackopor-isoleringslada/
Det är en vanlig metod när det blir grunt ,rören lägges i lådan med sand runt upp till kant
Sen det med vattnet så brukar det läggas en V-kabel i slangen som är så lång att den går ner till rostfritt ,
gärna med en termostat
 
A
Det är såklart bättre dra in vatten i huset. Men svårt då huset är 150 år gammalt

Bra tips om lådan. Värme kabel finns. Den ligger bara på utsidan. Gjorde fel.
Men tror det kan fungera ändå.

Men bör man inte isolera ur 1 m från där rören kommer in? På marken alltså?
 
R
Isolering på rören överallt där det finns risk att det kan frysa ,
Från mark och upp och i luften med rockwoll eller annat först och sen en fyrkant med frigolit så blir det nog bra
Avloppet fryser inte på den korta biten , bara om en toa står och droppar så fryser det
V-kabel i eller på utsidan egalt , startar du den bar när det är fruset eller står den på hela vintern ,
Hur lång är den , vet du det ?
 
A
Jag tänkte att värmekabeln stoppar man i om det skulle frysa. Den ligger ner på 2 meters djup.
V-kabel i eller utsida är egalt. Vad är egalt? Att det funkar lika bra?
Vad sägs om 300 isolering i mark? Detta är Umeå. Det blir minus 20 två veckor per år men i övrigt inte speciellt kallt.
Säger en norrlänning :D
 
R
Egalt har ingen betydelse , det med en V-kabel på utsidan tar bara lite längre tid att tina upp .
Det är då en s.k. frostvakt färdig med stickpropp som du har , brukar vara mellan 5 - 10W per meter ..
2 meters och drifta vid frysning , ingen ekonomi med termostat ( kostar ca 1500 - 2000 för att få dit en )
En risk med frysning är metalldelar som kan spricka , PEM-slang klarar sig
Det med isolering , inga mattor eller rörskålar under mark , dom suger vatten och blir genomblöta
och isolerar inte då
Ovan mark går det bra , det med i mark om du ska vara riktigt säker ta Ecoprimemodell
( röd eller blå färg ) dom isolerar per dm som en meter jord och är för under jord som en låda runt ,
frigolit suger vatten , men tar lite längre tid att bli blöta .
Upp ovan mark ta rörskålar eller rockwoll för dim PEM-slang först och bygg en låda med samma
isolering som under jord samt bräda in
Om det har frysit öppna en kallvattenkran lite och starta V-kabeln och vänta tills det rinner bra , går
fortare än med stängd kran
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack så mycket
 
R
V-kabeln ska var på plats när du isolerar , brukligt att försöka få den på undersidan
värme strävar uppåt
 
A
Känner mig fortfarande osäker när det gäller tjocklek på isolering
Jag tänker 100 mm cellplast . som ligger ovanpå avlopp och är 1,2 meter ut i bredd.

Och vad gäller inkommade vatten. 100 mm cellplast 1 m ut från rör. och sedan bygger jag en låda. som beskrivits tidigare.
 
R
Snälla.snickaren skrev:
Känner mig fortfarande osäker när det gäller tjocklek på isolering
Jag tänker 100 mm cellplast . som ligger ovanpå avlopp och är 1,2 meter ut i bredd.

Och vad gäller inkommade vatten. 100 mm cellplast 1 m ut från rör. och sedan bygger jag en låda. som beskrivits tidigare.
Det verkar bra det du tänker , att lägga ut på sidorna gör att kylan får problem att komma ner ,nu fryser inte
avlopp på det viset , det är alltid varmt vatten som kommer i rören , det som kan vara farligt är om en toa
eller kran står och droppar ,det finns ingen energi ,utan fryser droppvis i rören tills det är fullt med is
På vattensidan så står det still vissa tider på dygnet och frysrisken finns , så en bra isolering med låda under
jord och något som ligger över är bra
Upp från mark kan du ta mineralull först runt slangen och bygga en låda med cellplast och spika in den ,
cellplast klarar inte UV-ljus , detta tillsammans med en säkerhet med V-kabeln så klarar du dig utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.