I fritidshuset har jag vatten in på tomten via en PEM slang. Nu skall jag dra vattnet vidare in i stugan, till en diskbänk i köket och ett handfat i toaletten. Hur gör man detta på bästa sätt? Jag har en PEM slang in på tomten nu, kan man använda en T-koppling och dra en PEM till kök och en till toalett? Eller beror detta helt och hållet på vattentrycket man har?

Skulle också behöva lite råd om vad man behöver handla för att koppla sig från PEM slangen till kranen.
 
Hur ser det ut där vattnet kommer in på tomten, har du bara en kran där som du kan fylla hink med eller?
Antar att det också beror på hur ägandefrågan ser ut med inkommande vatten, kan du bryta vattnet innan kranen? Annars kan det ju bli lite pyssligt att få dit en t-koppling.
Så länge du bara ska ha vattnet till diskbänk och handfat borde inte flöde och tryck vara så kritiskt, man kan ju vänta några sekunder extra när man fyller kaffepannan.
 
  • Gilla
Lunda 2
  • Laddar…
jag har en egen slang från påkopplingsstället utanför tomten...och vattner är avstängd tlls i april (endast sommarvatten) så det är inga problm att göa en t-koppling nu....som du säger, det är inte så kritiskt med vattenflödet...rent praktiskt, vad behöver man för att koppla mellan från PEM slangen till kranen i kök och toalett?
 
vad du ska ha för grejer inne beror ju till stor del på hur stor slangen du väljer är, hur du vill dra vattnet inne i huset (kopparrör, pex eller pem...) samt hur kranarna ansluts.
Men utan att veta hur du tänkt skulle jag nog göra nåt i stil med PEM --> kopparrör --> t-kors till diskbänk med klämsingskoppling mot kranen och sedan vidare till en klämringskoppling till handfatet. du behöver alltså en övergång från PEM till kopparrör/PEX troligen med förminskning då jag antar att PEMslangen är betydligt grövre än de rör du vill ha inne i huset. tänk också på att det måste gå att dränera det hela på vintern så det inte fryser.
 
jag har en PEM med diameter 25mm så det är den minsta tror jag...funderae på att sätta t-kopplingen under stugan och därifrån dra en PEM slang in i köket till kopparröret. Sen den andra PEM slangen från T-kopplingen under stugan till kopparröret i toaletten.
Angående att det inte skall frysa så har jag alltid +5 inne i stugan...det mesta av PEM slangen är nergrävd..frågan är hur man gör med den delen som ligger under stugan och går upp genom golvet till kök respektive toalett...finns det något bra sätt att isolera PEm slangen? Annars är det så att man blåser luft genom systemet varje höst efter man stängt av vattnet så då tömms väl slangerna för det mesta av vattnet...
 
Jag gissar att du har en egen avstängning vid din anslutningspunkt? Då är det inga problem att koppla på din 25 mm PEM och dra mot stugan. Hur du sedan fördelar det spelar ingen större roll, se bara till att du har en avtappningskran på lägsta punkten så du kan tappa systemet på vatten när de stänger av vattnet för vintern. För jag antar att det är sommarvatten vi pratar om?

Det du behöver är en del PRK-kopplingar, kulventil och lite övergångar för att få till det.
 
joflopp skrev:
Jag gissar att du har en egen avstängning vid din anslutningspunkt? Då är det inga problem att koppla på din 25 mm PEM och dra mot stugan. Hur du sedan fördelar det spelar ingen större roll, se bara till att du har en avtappningskran på lägsta punkten så du kan tappa systemet på vatten när de stänger av vattnet för vintern. För jag antar att det är sommarvatten vi pratar om?

Det du behöver är en del PRK-kopplingar, kulventil och lite övergångar för att få till det.
Ja jag har en en avstängning där jag ansluter mig till sommarvattnet...om jag förstå dig rät så bör jag ha en avtappningskran under stugan (t.ex. innan där jag monterar T-kopplingen..).Betyder väl att man får kapa PEM slangen och koppla in en avtappningskran?
 
Eller så sätter du på ytterligare en T-koppling med en bit slang och en kulventil i slutet som får fungera som avtappning. Huvudsaken är att vattnet som står i ledningarna får någonstans att ta vägen när du stänger av vattnet för vintern.
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
joflopp skrev:
Eller så sätter du på ytterligare en T-koppling med en bit slang och en kulventil i slutet som får fungera som avtappning. Huvudsaken är att vattnet som står i ledningarna får någonstans att ta vägen när du stänger av vattnet för vintern.
Antar att du menar man bör bli av med vattnet som går upp till kök och toalett då? svårt att göra något med det vattnet som finns i den nergrävda delen av PEM slangen...
 
Tänkte väckaliv i denna tråden igen då jag behöver lite tips angående avloppet också...Tack för allaråd så långt angående inkopplingen av vattnet från PEM slang till kran.
Det är bara sommarvatten och man får inte ha stenkista i området så jag funderar på att gräva ner en tunna under stugan med en dränkbar pump. Sen tömmer man tunnan med en vanlig trädgårdsslang när den börjar fyllas upp...Frågan är vad jag behöver mellan vattenlåset under diskbänken och ner till denna tunnan?Är det slang eller rör som kopplas till vattenlåset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.