Lada som står på stenblock med mera. Fick den rejält mkt rakare och ersatt en vägg för fem år sedan. Nu har den satt sig lite så jag har lyft upp den med domkraft så den är ”rakare” igen.

Dock så noterar jag att den också ”halkat ut” ca 5-10cm vilket gör att en inre vägg inte riktigt ligger rätt mot de ”skåror” som den ska ligga i.

Hur gör jag för att ”dra in” väggen medans jag lyfter den? Lyfta snett med domkraften så kraften blir snett inåt utifrån?
 
Spännband samtidigt som du lyfter?
 
J john.h skrev:
Spännband samtidigt som du lyfter?
Ja det är lite min plan. Köpt spännband som jag tänkt spänna eftersom jag lyfter. Hoppas domkraften följer med bara :)
 
Om ladan är enkelt byggd med stockar (stolpverk) och panel, samt lätt tak så bör det gå att lyfta väggen med ett spett. (Det fungerar på vår loge.) Kila in mellan syllstock och stengrund så spettet pekar lite lätt uppåt. Sedan bör det räcka att bara "vila" benet på änden av spettet för att väggen ska lyfta. Om det funkar så behövs bara en "gubbe" som trycker på spettet medans du drar ihop väggarna. Borde vara mindre riskabelt än en domkraft som kanske välter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.