Hej!
Har precis köpt hus och tänkte dra in fiber.
Det jag undrar är om jag behöver tänka på nåt speciellt när det gäller dräneringen på huset?
Huset är dränerat med Frigolit och fiberduk och blir det det några problem att dra
fiberkabel igenom detta ? Måste jag göra några tillägg till dräneringen när man gjort hål i den eller
funkar dräneringen än då? Enligt ISP:n så sätts hålet en bit ovan mark men det ska grävas fram till
källarväggen så kabeln måste igenom dräneringen.

Btw. måste tacka för ett bra forum, hittade hit av en slump.
Har läst lite trådar och redan hittat en massa matnyttigt :)
 
Redigerat:
Du lägger ner ett skyddsrör som man sedan drar fibern i. Det är bara att borra ett hål i lämplig storlek tvärsigenom frigolit och källarvägg, lägga i skyddsröret, täta med lämplig gucka, återfylla, blås i fiber.
 
Tack för ett snabbt svar :).
Frågan är om Internetleverantören fixar tätningen. Dom lägger i alla fall röret och borrar in till källaren.
Grävningen ska jag själv fixa. Blir att sända iväg ett mail till dem :).
 
Genomföringar ska tätas, annars finns det ju en risk att det rinner in vatten. Och möss.
 
Oki, men det biten fixar tydligen internetföretaget. det jag får göra är att gräva fram till huset. Borrning och isättning och tätning av källarväggen fixar dom. Det jag undrar är om man behöver göra nåt speciellt vid dräneringen?

Huset är dränerat med frigolit och fiberväv.
 
Det ska du inte behöva göra. Slarvar d
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.