Det ska dras öppen fiber i området och vi står nu inför valet att ansluta oss … eller inte. Vi har i dagsläget mobilt 4g-bredband som åtminstone i dagsläget räcker för våra behov (mätte just via bredbandskollen, vi har knappt 20 Mbit/s ned, 6 upp).
Men … bör vi ändå hoppa på tåget och ansluta oss nu då vi förmodligen kan göra det till ett lägre pris än annars – installationen kommer att kosta cirka 16 500 kr? Kostnaden för själva abonnemanget kommer att hamna på ungefär samma nivå som vi har i dag.

Förutsättningar:
Vi har ingen fast telefon och inga tv-kanaler utöver SVT, 4:an och 6:an och har inget intresse för fler.
Äldsta barnet är tre år så det är ett antal år kvar tills de kommer att vara några stora internetanvändare (åren går fort, men det gör förhoppningsvis utvecklingen av det mobila nätet också).
Kanske bör vi, även om vi inte planerar att flytta, fundera över hur en kommande ägare kan tänkas resonera … i vår värld är det främmande att välja bort ett hus p.g.a. avsaknad av fiber, men kanske resonerar ”de flesta” annorlunda?

Vi är hyfsat ointresserade och därför okunniga om den här typen av teknik:surprised: En sak vi funderar på är vilken hastighet vi kommer att få vid själva datorerna. Om vi tecknar oss för ett abonnemang med t.ex. 10 eller 100 Mbit/s så är det ju vad som kommer in till själva uttaget/routern innanför tröskeln … men det innebär väl knappast att man är ”garanterad” de hastigheterna vid datorerna? Vi bor visserligen i trähus utan bastanta betongväggar etc. men visst tappar man väl en del (hur mycket?) via det interna trådlösa nätverket?

Jag vore jättetacksam om någon vill ge tips och råd/bra skäl för och emot att dra in fiber – kort sagt: är det värt kostnaden?
 
Tror att hus utan fiber i ett område där dom flesta har fiber tappar värde.

Sen fiber mycket mer stabil än 4g. Kan göra mer med fiber. Larm, tv, internet m.m
 
E
Kort svar. Ja! Ni kommer ångra er om ni inte väljer att göra det.

Om alla hus i ett område utom ett har fiber in i kåken så kommer huset utan fiber att bli mycket mindre attraktivt än övriga hus i området. Bara för att det är främmande för er att välja bort ett hus utan fiber så resonerar ju inte alla på samma sätt.

På teknikforumet kommer du inte få många motargument mot fiber.
 
Finns inget att säga emot utom möjligtvis om man är motståndare av ideologiska skäl, men eftersom ni använder internet så faller ju det litegrand.

Fart till datorer löses enkelt med trådat internet (iaf till TV osv). Trådlöst är ett lotteri, men med nyare standarder så går det visst att få ut 100Mbps om man sitter bra i förhållande till sin router. Det är dock ett senare problem. Först måste man få in signalen i huset och där är fiber oslagbart. (Och kommer att vara det i 100 år eller så...)
 
Rent ekonomiskt tror jag inte det finns några garantier att man kan räkna hem investeringen, och då får jag nog ses som fiberivrare, men det är en stabil och framtidssäker teknik som om behoven uppstår kan bli dyr/svår att skaffa senare.
Mitt levebröd är i viss mån mobil kommunikation så jag har inget intresse av att såga den lösningen, men att utgå från att det skall kunna utvecklas och konkurrera med fiber på alla fronter är "optimistiskt", den tekniken innehåller så mycket kompromisser och olika faktorer som påverkar utfallet.
 
peternicklas
Både rent ekonomiskt och rent kvalitetsmässigt så är fiber att föredra. De mobila, i alla avseende är skräp. Min gamle far var så glad, han hade skaffat 4G och tog bort en stabil ADSL anslutning. Jag varnade honom flera gånger. Det tog 2 veckor sedan var ADSL tillbaka och nu har han beställt fiber. Med 4G fick han betala 99:-/vecka för att täcka användningen. ADSL och fiber kan du tanka ner hur mycket du vill. ADSL eller fiber blir, för honom, ungefär halva kostnaden + att han hela tiden har ett stabilt internet.
 
peternicklas
alfista skrev:
Rent ekonomiskt tror jag inte det finns några garantier att man kan räkna hem investeringen, och då får jag nog ses som fiberivrare, men det är en stabil och framtidssäker teknik som om behoven uppstår kan bli dyr/svår att skaffa senare.
Mitt levebröd är i viss mån mobil kommunikation så jag har inget intresse av att såga den lösningen, men att utgå från att det skall kunna utvecklas och konkurrera med fiber på alla fronter är "optimistiskt", den tekniken innehåller så mycket kompromisser och olika faktorer som påverkar utfallet.
Mobilt bredband använder man när man är på resande fot och inte har tillgång till fast lina. Runt där vi bor matas varje 4G mast med 200 Mb och om det är 10 användare samtidigt så får man 1/10 av detta. om det är 20 eller fler så minskar det efter hand.
 
  • Gilla
MartinJ-son och 1 till
  • Laddar…
Enligt fastighetsmäklare här på Gotland är det numera inte ovanligt att spekulanter helt tappar intresset för hus som saknar fiber.

Det är alltså inte så att dom vill betala mindre, dom vill inte köpa alls.
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Enligt fastighetsmäklare här på Gotland är det numera inte ovanligt att spekulanter helt tappar intresset för hus som saknar fiber.

Det är alltså inte så att dom vill betala mindre, dom vill inte köpa alls.
Tycker jag är ett klokt val.
 
  • Gilla
ramviksrille och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att i dag kan resonemanget att man tvekar "för att man är rätt nöjd med den internetanslutning man har idag" likställas med hur någon säkert förr resonerade när det kom till att dra in elektricitet i huset. "Nja, jag tvekar eftersom jag tycker att fotogenlampan ger tillräckligt med ljus och duger rätt bra".

/Gojan
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Lätt val. Ta fibern.

Ett hus med fiber ökar i värde. En indikation jag sett är 20000 - 50000 kr.

Tjänster som levereras via fiber är ofta billigare än andra tjänster. T.ex. så brukar ADSL 24/1 Mbit kosta ca 350 kr/mån, men bredband 10/10 Mbit som är likvärdigt brukar kosta ca 200 kr levererat via fiber.

Säg att du ökar huslånet med 16000 för att dra in fibern och byter ADSL till Fiber 10/10. Då kostar det dig knappt en femtiolapp i månaden netto för lånet, men du sparar in en hundrafemtio på billigare bredband. Alltså en hundring extra i fickan varje månad i ren vinst på att byta till fiber. De 16000 du lånade betalar du igen när du säljer huset.

Om man bortser från de ekonomiska argumenten så är fiber bättre på alla sätt. Det är stabilare, funkar för att titta på TV via internet om intresset ökad, och vill man distansjobba, eller lagra data i molnet så funkar det bättre. Mobilt bredband har också kapacitetstak som snabbt tar slut om man t.ex. tittar på HD-sändningar.
 
Redigerat:
Korvgubbe
För det priset hade jag inte tvekat alls!

Fiber är framtiden, det kommer vara lika självklart som elektricitet och telefoni är, eller var, inom en snar framtid.
Att för en ny ägare dra in det vid ett senare tillfälle kommer att vara betydligt dyrare, och naturligtvis något som man kommer att ha i åtanke när man budar. Om man nu budar alls vill säga. För de flesta som kommer att köpa hus inom 10 år är det nog inte avgörande men önskvärt med fiber, men bra och stabilt bredband är det och dit räknas inte mobilt bredband. Lyssnar man på folk som funderar på att "flytta ut på landet" så är det just bredbandsfrågan som gör att många tvekar, man är helt enkelt inte beredd att ge upp ett stabilt bredband för de fördelar man väljer att se med "ett liv på landet".

Tittar man bakåt så ser man att utvecklingen har gått ruskigt fort, playtjänster för TV och film på nätet, styra hemmet via internet när man är borta osv. Det finns inget som talar för att den utvecklingen kommer att avstanna inom den närmsta tiden eller att vår vilja att nyttja sådana tjänster.

Som det låter på dig så planerar ni att bo kvar länge i huset (eller har jag missuppfattat?) och då tycker jag verkligen ni ska satsa på fiber nu. Att folk inte kräver fiber idag säger inget om vad de kräver om 10 år. Speciellt inte med tanke på att en hel del andra hus kommer att ha fiber.
 
Vilken hastighet du har vid datorn beror på vilken router du köper, dels med avseende på Throughput (WAN-LAN), dels på trådlösa delen, dels beror det på datorns trådlösa kort.

Det finns risk att det dröjer bra många år innan fibernätsägaren kör ett uppsamlingsheat för att ansluta fastigheter.

Vi har (fiber 100/100) vår router stående nere i källaren i ena hörnet, uppe i motstående hörn så har vi en hastighet på ca 80Mbit/s (både WAN & LAN) på 2.4MHz bandet, hade haft högre fart om datorns nätverkskort hade klarat 802.11ac.
Det finns router med denna teoretiska prestanda "802.11n : till 450 Mbit/s
802.11n TurboQAM:up to600 Mbit/s
802.11ac: up to 1300Mbps" och "Throughput WAN-LAN
755 Mbit/s".

Här i kommunen äger kommunen fibernätet men på några av dom ställen i ytterkanten av tätorten där dom för ca sju år sedan fick erbjudande om fjärrvärme och fiber som över 50% tackat nej har ännu inte fått något nytt erbjudande.
 
Alltså jag skulle ju själv inte låta bli att bjuda på ett hus för att det saknade fiberanslutning.

Vi har faktiskt låtit bli nu 2ggr att ansluta oss till Telia öppen fiber. Med argumentet att vi för tillfället inte känner att vi har knappt 20 000:- att lägga på internet, när vi samtidigt lägger alla våra pengar på att renovera och bygga till.
Personligen tror jag att det dröjer rätt många år till innan man "måste" ha fiber.

Jag har sett livestreamat OS nu på viaplay utan några som helst problem.
(har idag ADSL via Glocalnet)

Jag var på Telias infomöte för någon månad sedan och där svarade dom också att det när som går att beställa anslutning eftersom att det nu är utbyggt i vårt område, dock kostar det ju då 25-30kkr istället.
Men jag tror att det kommer att komma fler race eller fler aktörer vart efter.

Mina högst personliga tankar och meningar.

//Niklas
 
Sitter själv på 3g+ med hastighet på 0 till 10mbit att lagligen titta på en streamad film /svt play är omöjligt eftersom
Förbindelsen är lika stabil som vasaskeppet som är museum och där hör även trådlösa förbindelser hemma! 3g 4g
Ex. Gannens dotter startar sin kinesmoppe eller klippergräs tvbild försvinner, likaså problem med 3g 4g och jag har testat ericsson, dovado, netgear, huwaei modem alla med samma resulatat ingen är stabil som dsl eller fiber
Min 10åriga dotter vill skypa/facetime med kompisar är bara att glömma pga, inte stabil nog, långa pingtider120ms 3g+ och max begränsning i hur mycket man får ladda ner(finns det nått fritt 4g abonnemang? Utan begränsning på 100 gig mån). Att kolla tv tar 6mb/s hur länge kan man kolla OS på Via play innan MaX/Månads begränsningen?
Så fiber är det enda som är stabilt och säkert, !
På jobbet övervakar vi anläggningar och får driftlarm via 3g och så sent som idag hade jag problem med en anläggning.
Man märker tydliga samband att problem att koppla upp sig när mobilnäten var högbelastning på morrgon och kväll.
Det finns en anledning till att telebolagen är som hökar på 700mhz tv bandet och vill roffa åt sig det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.