Vi har en utbyggnad i betong på vårt hus. Jag antar att det är platta på mark då.

I den delen finns dusch och tvättmaskin. Vi hade velat att det blev ett badrum och tvättstuga.

Där finns som sagt en dusch så det finns golvbrunn till det. Slangen till tvättmaskinsvattnet ligger bara löst på golvet till golvbrunnen. Det är ju inte speciellt snyggt med en slang rakt över golvet.
Hur löser man det? Brukar maskinen ha egen golvbrunn/avlopp?

Vi hade velat ha en toalett och handfat där med. Går det? Hur görs det isf? Måste man bila upp golvet hela vägen till yttervägg så man kan dra in avlopp?
Tror utbyggnaden är från 1959 om det spelar roll.

Orkar någon förklara så jag kan lära mig så gör gärna det :heart:
 
Ingen som orkar förklara för en helt okunnig?
 
Du måste bila upp så du kan koppla på avloppsröret som är 110mm i diameter för wc. För tvättmaskinen kan det vara eget rör som kopplas på samma stam.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste bila upp så du kan koppla på avloppsröret som är 110mm i diameter för wc. För tvättmaskinen kan det vara eget rör som kopplas på samma stam.
Så bila upp och sen gräva utomhus då fram till avloppsrör er i marken och där koppla på då?

Vad kan sånt kosta ca?
 
N Nallis skrev:
Så bila upp och sen gräva utomhus då fram till avloppsrör er i marken och där koppla på då?

Vad kan sånt kosta ca?
Det bör nog räcka att bila fram till golvbrunnen och ansluta till det röret om det är 110mm
Däremot så är rör i platta från 1959 troligtvis i ganska dåligt skick så det är inte helt orimligt att ni byter ut allt som hamnar under där ni nu tänkt göra ett badrum.
Kostnad för själva avloppet är nog nästan försumbar i den stora kostnaden som ändå kommer att bli badrummet.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Det bör nog räcka att bila fram till golvbrunnen och ansluta till det röret om det är 110mm
Däremot så är rör i platta från 1959 troligtvis i ganska dåligt skick så det är inte helt orimligt att ni byter ut allt som hamnar under där ni nu tänkt göra ett badrum.
Kostnad för själva avloppet är nog nästan försumbar i den stora kostnaden som ändå kommer att bli badrummet.
Kan jag se om röret i golvbrunnen är 110?

El ser man det först när man bilar upp?
 
N Nallis skrev:
Kan jag se om röret i golvbrunnen är 110?

El ser man det först när man bilar upp?
Nej, du ser inte det ovanifrån. Det är inte 110-rör in i brunnen men det bör vara det ganska snart efter brunnen då man brukar ha bara 110-rör under plattan.
Det kan däremot vara så att det bara är draget 75-rör i tillbyggnaden in i den ursprungliga byggnaden för att där ansluta på stamledningen. Omöjligt att veta utan att öppna.
Däremot så kan du nog vara hyfsat säker på att avloppet går bara ut från huset på ett ställe, troligtvis i den ursprungliga delen men det kan även vara förgrenat i marken.
 
Med lite tur finns vatten och avloppsritningarna på huset sparat hos kommunen, kolla där först.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Nej, du ser inte det ovanifrån. Det är inte 110-rör in i brunnen men det bör vara det ganska snart efter brunnen då man brukar ha bara 110-rör under plattan.
Det kan däremot vara så att det bara är draget 75-rör i tillbyggnaden in i den ursprungliga byggnaden för att där ansluta på stamledningen. Omöjligt att veta utan att öppna.
Däremot så kan du nog vara hyfsat säker på att avloppet går bara ut från huset på ett ställe, troligtvis i den ursprungliga delen men det kan även vara förgrenat i marken.
Ok tack för svar.

Jo det stämmer nog att det är förgrenat I marken. Vi kopplade in kommunalt vatten och avlopp för 2 år sen. Trekammarbrunn innan. Då grävde vi upp och la nytt rör på tomten som det gamla från toa kopplades på. Som tur va såg vi när dem kopplade ihop för vi fick säga glöm inte det röret för det kommer från tvättstugan, alltså från utbyggnaden.
Jag antar alla brunnar i utbyggnaden mynnar ut i det för finns brunn i hallen, garaget som nu är rum och I pannrummet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med lite tur finns vatten och avloppsritningarna på huset sparat hos kommunen, kolla där först.
Bra tips, tack.
 
N Nallis skrev:
Ok tack för svar.

Jo det stämmer nog att det är förgrenat I marken. Vi kopplade in kommunalt vatten och avlopp för 2 år sen. Trekammarbrunn innan. Då grävde vi upp och la nytt rör på tomten som det gamla från toa kopplades på. Som tur va såg vi när dem kopplade ihop för vi fick säga glöm inte det röret för det kommer från tvättstugan, alltså från utbyggnaden.
Jag antar alla brunnar i utbyggnaden mynnar ut i det för finns brunn i hallen, garaget som nu är rum och I pannrummet.
Du tog inga bilder där du kan se röret för att veta vilken storlek det är?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med lite tur finns vatten och avloppsritningarna på huset sparat hos kommunen, kolla där först.
Tyvärr fanns inget i kommunarkivet, huset är för gammalt.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Du tog inga bilder där du kan se röret för att veta vilken storlek det är?
Jag hade för mig att jag gjorde de men hittar inga, måste fråga sambon efter jobbet.

Men det jag minns är att det nog inte passade med röret som las i marken, det som fick läggas fram till tomtgränsen för att kopplas på på kommunens del.

För det sattes på en del sen en liten tjockare och sen ännu tjockare osv. Så det kanske betyder att det var smalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.