Nu närmar det sig kallare tider o jul o så, så nu tänkte jag se om vi kan använda den gamla öppna spisen i gillestugan. De har för mig att de förra ägarna sa att det är i princip två år sedan dom använde den sist och jag vet att det idag finns ett skatbo i skorstenen, vet dock inte om boet finns i den kanalen.
Vad bör jag tänka på? Jag tänkte se om jag kan få bort skatbot själv, men måste jag provtrycka den sen om den inte varit eldad i på knappt två år, eller kan jag själv göra någon enklare koll?
Är helt novis på detta, så därför vänder jag mig först till er.
 
Kolla att pipan är ren från fågelbon, sedan är det bara att elda.
 
Hur länge sen sist bör det vara sedan man eldade i pipan för att man inte skall behöva ta dit sotarn o provtrycka?
 
Vi var i ungefär samma sits som du och tog dit en sotare för provtryckning. Var inte speciellt dyrt och det känns lite lättare att somna om kvällen när man vet att huset inte riskerar brinna ner(upp?) till följd av en mysbrasa...
 
En vanlig öppen spis skulle jag inte bry mig om att provtrycka, däremot så ska den kontrolleras om man stoppar in en insats. Speciellt inte om orsaken till frågan endast är som du skriver att den inte nyttjats på två år, samt att det inte står när den murades.
Finns säkert olika åsikter om detta.
 
Det blir eldningsförbud först efter tre år om man inte använder den. Då blir det en besiktning och provtryckning....
 
Bara för att jag väljer att inte elda i en öppen spis på 3 år skulle det då bli eldningsförbud, tror knappt att detta kan vara hela sanningen och även ologiskt.
Om jag väljer att själv sota en öppen spis och det godkänns så ska det sedan göras en brandskyddskontroll enligt följande enlig Räddningsverket:
"För lokaleldstäder som inte utgör den
primära källan för uppvärmning av det
utrymme i vilket den är uppställd. 8 år"
Och det är inte ens obligatoriskt att trycktesta enligt de regler som finns:
"Ingår det alltid provningar och mätningar av tryck, täthet och temperatur i brandskyddskontrollen?
Nej, kontrollen är i första hand en okulär kontroll av brandskyddet beträffande anläggningen i sin helhet. Om det vid denna kontroll uppstår misstanke om fel som kan innebära en brandrisk och som inte går att fastställa direkt, kan det vara nödvändigt att fördjupa kontrollen. Exempelvis kan det uppstå misstanke om att rökkanalen är otät men om man kan inte konstatera detta säkert på okulär väg så får man gå vidare och täthetsprova kanalen.

Rätt eller fel, men är du osäker och orolig så kontakta en sotare för kontroll.
 
Pratade med sotaren imorse o han hade varit där o sotat i januari i år och det fanns inget eldningsförbud. Så han sa bara att vi skulle kontrollera om det fanns ett skatbo där uppe o om det fanns skulle det bort o sedan var det bara att börja elda. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.