Tänkte köpa Flexslang med färdigdragen FK-kabel.
Är det bra för fast installation? eller är det bättre med VP rör. Verkar ju mycket smidigare med flex slangen.
Ska dra fram ström på 4 nya ställe, tänkte att dra fram själva rören + trådarna och sedan eventuellt låta elektriker göra själva inkopplingen. Får man göra detta?
Varför får man inte koppa ström själv? är det pga brandrisk eller för att få sröm i sig?

MVH Anders
 
Regler ang koppling kan jag inte men om du söker lite på forumet så ser du vad folk säger om flex slang. Smidigt och tidsbesparande, MEN om skall dra i mer tråd i den i framtiden är det rätt omöjligt. Kan vara värt extra bekymret med VP-rören vid installationen.
 
Tackar för ditt svar.
Tror jag kör med flex slang då det inte är så långa stäckor jag ska dra.

MVH Anders
 
Om det inte är så långa sträckor hade jag resonerat tvärtom, då kan man lika gärna lägga VP....
 
Använd vp, om några år när du kommer på att du vill dra något mer så blir du olycklig....

Jag drar bara flexislang om jag måste.
 
Det är rätt som det sägs här, att dra i extra i flexslang är svårt, men kan man ta kostnaden att offra den redan idragna kabeln är det inga problem att använda den som dragtråd.
Eller så lägger man i fem tråd överallt!
 
Fäst slangen ordentligt så blir det inget problem.
Den slang jag har använt med fördragen FK halkade så lätt att FK "rann" ur vid lodrät installation!
 
E
se till att det är FK i färdigslangen bara och inte EK den är mycket jobbigare att hantera och att dra om, dra i fler trådar i.
 
Skall man ha mycket böjar och inte tänker dra om trådarna i framtiden kan man med fördel ha fördragen tråd i slangen annars är väl enda fördelen att man slipper skaffa dragtråd.
 
Använd flexslang med rätt antal ledare, fäst på ca 60 cm avstånd, se till att du får så "lata" böjar som möjligt. Om mot förmodan skulle behöva mer tråd i framtiden knyt i dom befintliga och dra i en dragfjäder knyt sedan på den nya tillsammans med dom "gamla" och dra in dom igen. Och använd dig av en kompis så att en drar och en tryckerpå så är det inga som helst problem. Exakt samma råd gäller för förläggning med VP rör. Den största fördelen med slang är att man sparar in ett arbetsmoment och att man slipper skarvar.
Och arbetet är behörighetskrävande, även tomrörsförläggning om dom ska vara en del i en elinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.