Håller på och gör det gamla pannrummet till tvättstuga. Tänker att jag behöver skifta tilluften till frånluft. Ska sägas att Vi har en gammal ftx från 90- talet (ventex 300) som förmodligen kommer att bytas ut inom en snar framtid..

Är det så enkelt att jag kan dra upp ett nytt spiro till frånluftsstammen och koppla på den? Hur beräknar man dimension? Alla andra stick till frånluftdon är 125, innebär det att jag även kan köra samma på tvättstugan?
 
Oftast går det bra som du beskriver, lägg ut ritningen du har på FTX-systemet så kan du få bättre hjälp.
 
Har tyvärr ingen ritning, men kan göra en principskiss på hur systemet ser ut, kan det vara till hjälp?
 
Det hjälper nog.
 
Kastade ihop en snabb skiss på lunchen. Kan försöka snygga till det om det är helt oförståeligt.
Kortfattat så står agget på vinden, det är tre tilluftsstick till rummen på övre plan varefter stamröret går ner och grenas av till v-rum respektive pannrum på nedreplan
Det finns två frånluftsstamrör varav ett matar wc på övre, samt badrum på nedre plan.
Det andra är egentligen en stos för att koppla på köksfläkten. Det har man stället lagt så att det mynnar ovanför trappan.

Handritad ventilationsskiss på rosa papper, med tilluftsstick och frånluftsstamrör markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ventilationssystem med till- och frånluftsstamrör till olika rum i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ventilationsplan med tilluftsstick och frånluftsstamrör för ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Puh, hoppas att det är någotsånär tydligt med text och bild
 
Kastar in en följdfråga, borde jag egentligen passa på att byta ut aggregatet om jag ändå drar upp en ny kanal? Tänker att övrig dragning kan ”återanvändas” dvs sitta kvar och kopplats på på det nya aggregatet. Med lite nya ljuddämpare och liknande

utgångspunkten är att jag vill ha ett tystare system och framtidssäkra.

har i ett tidigare skede fått offererat ett aggregatbyte men det landade i samma härad som nyinstallation, därav tanken att göra det på egen hand.


Hur svårt är det? Tänker främst på att grundorsaken till ftx är förhöjda radonvärden och vill inte ställa till det genom att ” jobba på egen hand.

Tar tacksamt emot tips på aggregat också, i offerten nämndes flexit cl3 men har noterat att många kör Heru och verkar vara nöjda. Huset är 120kvm och agget ska stå på kallvind
 
Ett nytt aggregat kostar ca 20-25 tkr plus några dämpare. Bytet fixar du nog själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.