Till våren kommer grävgubbarna och börja gräva för fiber. Jag och grannen har (än så länge) muntligt kommit överens om att jag kan lägga min fiber i samma ränna som leder till hans hus, och därefter fortsätta till mitt hus. Det bli 50% kortare förläggning så fiberinstallatören kommer nog inte att klaga på det. Mitt hus är sista huset på gatan.

Min fråga är om, och hur, man skall formalisera min fiber som går över hans tomt. I dag är det inga problem, men om han exempelvis säljer och nästa ägare tycker att min fiber över hans tomt är ett problem. Eller om jag (gudförbjude!!) blir osams med nuvarande ägare.

Ett kontrakt i stil med att Fastigheten X upplåter sin tomt för fiberanslutning av fastigheten Y..... underskrivet av båda fastightetsägarna, eller skall gå så långt att man skapar ett servitut?
Ett sådant kontrakt skall ju gälla mellan två fastigheter och inte två fastighetsägare!

Om min fiber skadas och måste grävas upp mitt på grannens tomt så kan ju (nästa) granne ställa till med massor av problem om han vill, och det inte finns reglerat att fibern ligger över hans tomt.
 
Är det verkligen värt ev framtida "bråk" att gena över grannens mark? Det kan ju inte handla om mer än relativt små pengar jämfört vad det kommer att kosta den dagen (inte om) det blir osämja, både i "lidande" och ev rättegångskostnader.
 
Gör ett servitut.
 
Helt klart ska ni göra ett servitut på det! Kan ju komma att krävas underhåll/byta av kabel om någon råkar ha sönder den. Då vill du alltid ha rättighet att gräva upp den eller blåsa ny över hans tomt:)
 
Hur hade fibern dragits om du inte pratat med grannen?
Påverkas din anslutningskostnad av hur långt de får gräva?
Beställer man en fiberanslutning så är det väl leverantörens ansvar att på något sätt dra fram den till din tomt? Det känns som din överenskommelse med grannen ger dig mer problem än den löser.
 
b_hasse skrev:
Hur hade fibern dragits om du inte pratat med grannen?
Påverkas din anslutningskostnad av hur långt de får gräva?
Beställer man en fiberanslutning så är det väl leverantörens ansvar att på något sätt dra fram den till din tomt? Det känns som din överenskommelse med grannen ger dig mer problem än den löser.
Förmodligen har du rätt!!!!
Men man försöker ju alltid vara alla till lags och underlätta så mycket som möjligt. Min installation är till fastpris och jag får inte ett öres rabatt om jag kortar anslutningens längd.
Man kanske är Dumsnäll??
 
Fram till TS tomt måste ju fiberkabeln ligga på någon annans mark. Om det är grannens tomt, kommunens dike eller bondens åker spelar ju ingen större roll för frågan.

Antar att punkten för anslutning av fiberkabeln är vid tomtgräns och att TS betalar kostnaderna därifrån? Isåfall är det ju fiberägaren som ska få till ett servitut eller ledningsrätt.
 
cem77 skrev:
Antar att punkten för anslutning av fiberkabeln är vid tomtgräns och att TS betalar kostnaderna därifrån? Isåfall är det ju fiberägaren som ska få till ett servitut eller ledningsrätt.
Precis, och leverantören kanske hellre vill gräva lite extra än att ordna ett servitut. Eftersom det är ett fastpris skulle jag inte ens diskutera detta med grannen eller leverantören. Varför göra någon annans problem till sitt eget?
 
  • Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
Om det handlar om en fiberförening så gör man vanligen så att föreningen tecknar markavtal med samtliga medlemmar för nätet.

Markavtalet utgör ett villkor för att man ska få fiber indraget och genom detta är problemet löst utan att det behövs servitut. Föreningen kan senare ta ut en ledningsrätt för hela nätet, men detta är i mitt tycke en onödig kostnad, inte ens elbolagen brukar göra det.
 
peternicklas
Blanda inte in grannen i förläggningen av din fiber, skapar bara problem. Hos oss så var det enkelt.Ingen fiber på annans mark, bara berörd husägares och kommunens. De skriver inga servitut.
 
Med andra ord: Sitt still i båten!
Det är alltid bra att få andras synpunkter på saker och ting (y)
 
M
pegee skrev:
Man kanske är Dumsnäll??
Ja :)
 
Hmm Jag har ju redan problemet med uppgrävd garageplan. Vi hade ingen aning om att alla grannarnas ledningar ligger på vår tomt eftersom vi är tredje ägaren på huset. Någon sån info finns ju inte registrerad på vår fastighet så då är det inte så lätt att ta reda på. Sedan dess har vi lagt asfalt och byggt stenkanter. Detta blev nu uppgrävt av Skanova som "påstod" sig agera på Televerkets kanalisation. Men det finns inga avtal! Det är en klar begränsning i vad man kan bygga o gräva där i framtiden så jag skulle inte gå över grannens tomt. Rätt vad det är ligger din fiber ivägen för en friggebod eller pool tex. Tänk på att det kan bli besvärligt om huset säljs och nya ägaren kommer att bygga om..
 
Njae, riktigt så funkar det ju inte. Har du ett servitut och grannen vill bygga om så ditt servitut påverkas så är det grannens sak att ordna det, rent formellt. Dvs bekosta flytt av tex. en fiberkabel.
 
menar du mitt problem ? Jag som fastighetsägare tänker inte skriva på servitut utan rimlig ersättning då grannarnas ledningar ligger på min tomt. Skriver du som nätägare servitut kan det behövas registreras hos lantmäteriet annars kan nästa ägare(till grannhuset) hävda att det inte finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.