Jag ska bygga ny toalett i mitt hus . Det har tidigare varit krypgrund i denna delen av huset och jag kommer nu gjuta platta. Dagens gamla avlopp har kopplat ihop toalett och dusch direkt i badrummet. Min fråga är om jag ska separera dessa eller om man kan dra allt i samma rör.

Detta kanske beror på vilken typ av avlopp man har. Vårat är inte godkänt och kommer byggas om inom något år med minireningsverk. så frågan är väll om man skickar allt bös till samma punkt i slutändan eller ej.
 
Normalt drar man allt spillvatten i en enda ledning.
Dvs man ansluter så snabbt och smidigt som möjligt de olika förgrenarna till varandra.

Tilläggas bör att jag inte är insatt i minireningsverk och därför inte vet om dessa har speciella krav.
 
Ok,

Jag kommer dra rören under plattan och in i källaren och tänkte att för säkerhetsskull dra separata. Sedan är det ju enkelt att koppla ihop om man får göra det. Det blir ju däremot väldigt meckigt om man gör tvärt om..
 
Merkostnaden för att dra separata rör är ju väldigt liten, så i det här fallet hade jag gjort det. Jag hade också försökt lägga sammankopplingen utanför huset så att den blir hyfsat lätt åtkomlig om man vill separera på dem senare.

Fördelen med det är att du får en avloppsflexibilitet. T.ex. så kan du dra toan till en septiktank och resten till ett annat avlopp om det skulle bli problem med miljökraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.