Skulle vilja dölja mina elkablar från TV och playbar.
För att göra det snyggast så tänkte jag att jag borrar hål genom vägg, drar igenom kablarna och ansluter dom i ett eluttag på andra sidan väggen.
"Problemet" är att bakom där är köksskåp/vasken. Där har jag redan ett uttag som skulle kunna användas.
Men till frågan, är det dumt eller får man helt enkelt inte dra igenom kablar och ansluta dessa inne i köksskåp?
Tänkte isf göra detta i samband med att vi inom några månader ska renovera köket.
 
  • TV och soundbar på vägg med synliga elkablar och grenuttag på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns enklare att riva ner tvn, borra för nya dosor (jag gissar att du har gipsvägg) bakom tvn samt bakom playbar (om du tvunget inte kan ha en kabel mellan playbar och tv). Sätt ”senildosor” - eldosor för eftermontage. Kanske smart att göra hålen i dem innan man sätter i den.
Sedan fiskar en behörig elektriker upp sån grå slang med ledare från närmsta uttag. Eventuellt får gipsen rivas på något ställe till.
laga all gips och vips så har du dina uttag på baksidan av tv:n
Finns lågprofil-uttag som funkar
 
Varför startar du tre trådar med samma fråga??
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det känns enklare att riva ner tvn, borra för nya dosor (jag gissar att du har gipsvägg) bakom tvn samt bakom playbar (om du tvunget inte kan ha en kabel mellan playbar och tv). Sätt ”senildosor” - eldosor för eftermontage. Kanske smart att göra hålen i dem innan man sätter i den.
Sedan fiskar en behörig elektriker upp sån grå slang med ledare från närmsta uttag. Eventuellt får gipsen rivas på något ställe till.
laga all gips och vips så har du dina uttag på baksidan av tv:n
Finns lågprofil-uttag som funkar
Ja jag har tänkt så också, vi ska även flytta lite eluttag i samband med nytt kök.
Men tänkte att det kanske blir för trångt där bak med alla sladdar som ska gömmas bakom en tv.
Men tänkte bara om man inte får dra in i köksskåpet.
 
”Får och får” det finns inget som förbjuder montage av uttag i ett köksskåp, men det är tämligen ovanligt att det servar rummet brevid. Du får nog svårt att övertyga den behöriga elektriker att dra det så ;)

För mig känns det väldigt fel.

Sen rätt vad det är så har du flingor/konserver eller annat som skall bråka med inkoppling av tv där i köksskåpet.

Finns ju dessa som i princip är framtagna för ändamålet (sitta bakom tv)
https://www.clasohlson.com/se/p/36-...QQWNqARv3OUUbRjAHXFePskVUdPcAB4kaAogXEALw_wcB
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
En anslutningssladd genom ett hål i väggen regleras varken av regler eller föreskrifter men elsäkerhetslagen kommer närmast:

17 § Den som innehar en elektrisk utrustning ska se till att den underhålls på ett godtagbart sätt och
används på ett sätt som inte riskerar säkerheten.
18 § Den som använder en elektrisk utrustning ska försäkra sig om att den är säker för användning

För att göra det enkelt skulle jag vilja säga att en anslutningssladd/skarvsladd mellan två rum är big no no. En längre förklaring blir längre...med relevanta faktorer som jordade/ojordade uttag etc. Lättare att komma ihåg den enkla regeln om inga sladdar mellan rum!

Även två hål i samma vägg som man fiskar en sladd mellan är tveksamt, även om de är nära varandra. Anslutningssladdar och skarvsladdar bör vara synliga. Men kan man ordna en kanal eller dylikt som ger lite skydd mot möss kan det gå an. Händer det något som leder till rättsfall blir det en bedömning mot elsäkerhetslagen.

Om man gör så små hål att stickproppen behöver monteras av så har man definitivt gått för långt. Sladden ska kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Så här löste jag det. Satt Ikeaskåp på väggen. Sågat hål i skåpen där det finns uttag. Sågat hål mellan skåpen också. Hål i gipsväggen bakom tv samt bakom skåpen där jag fiskat igenom appratsladd, hdmi etc.
 
  • TV monterad på vägg ovanför vita IKEA-skåp med utsågade hål för kablar, omgiven av högtalare och stearinljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Tack för alla
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Så här löste jag det. Satt Ikeaskåp på väggen. Sågat hål i skåpen där det finns uttag. Sågat hål mellan skåpen också. Hål i gipsväggen bakom tv samt bakom skåpen där jag fiskat igenom appratsladd, hdmi etc.
Snyggt. Hade gärna gjort så men har för smalt mellan dörr/vägg. Sätter jag upp ett skåp, om det så bara är 20cm djupt så sticker det utanför dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.