Vi håller på att fixa i källaren och bl.a. inreda en gillestuga. Skall bl.a. smälla upp ett par inneväggar som och sätta upp innertak. Fick tips om att sätta upp innertaket redan nu och sedan bygga innerväggarna för att slippa massa skarvar och spill. Men då måste jag ju dra tomrören för elen först.

Nu verkar det ju som alla drar sina tomrör, sätter dosor och ännu mera på egen hand. Så nu funderar jag på att göra en del av det men låta elektriker dra kabeln och koppla in allt när innerväggarna är på plats också.

Hur drar man då rören, det enda jag har är egentligen en takdosa dit ström är framdragen. Var drar jag ned till vägguttag, strömbrytare m.m. Går jag från takdosa ned till vägguttag och sedan från det vägguttaget vidare till nästa?
 
"Hur drar man då rören, det enda jag har är egentligen en takdosa dit ström är framdragen. Var drar jag ned till vägguttag, strömbrytare m.m. Går jag från takdosa ned till vägguttag och sedan från det vägguttaget vidare till nästa? "

Beror på. Oftast kanske man har en litet större takdosa och har inmatning där, sedan stjärna därifrån. Det kan vara litet knivigt att dra rören rätt före man gjort elplaneringen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.