Hej!

Skall i samband med ombyggnad av en stuga passa på och dra ut el i ett förråd. Eller rättare sagt förbereda för elektrikern när jag ändå har grävt för avlopp.
Är det någon som känner till om man får lägga jordkabel, alltså kabel avsedd för nedgrävning, i vanliga VP-rör? Visst behöver inte sådan kabel vara skyddad i rör, det är godkänt ändå. Det känns dock lite säkrare att ha den i ett rör så den skyddas om man skulle gräva där i framtiden.

Alternativet är att dra i gul skyddsslang, men det är bökigare att få tag på om man bara behöver mindre mängder.

Någonstans har jag hört att man inte får lägga jordkabel i vanliga VP-rör om det skulle vara så att det kommer ner vatten i röret o det fryser.....

Hoppas någon har kolla på reglerna

Visst kan jag ringa elektrikern, men jag tycker jag har stört honom tillräckligt.
 
Jag har för mig att kablar i marken ska ha avgrävningsskydd. Ett skydd alldeles ovan kabeln och ett skydd cirka 1 dm under markyta. Jag tror att jag läste det i en artikel rörande lampor i trädgården i tidskriften "Gör så här".

Helt klart är att det är en elektriker som ska dra kabeln, fast det hade du ju redan konstaterat. Dock kan jag inte svara på din fråga, vilket kan ifrågasätta hela mitt inlägg. :D
 
Kabeln skall förläggas i rör avsedda för mark,ex. gul 50mm slang.

Kabeln skall vara av typ EKLK,alltså skärmad kulo kabel.

Märk ut var ni drar rören,för att förbikomma ev. gräv olyckor.

Ni bör även sätta en jordfelsbrytare på den tilltänkta gruppen..

 
Tackar för svaren!
Snart är allt färdiggrävt så jag får åka och köpa lite slang då.
 
Kabeln kan även vara ekkj eller fkkj, billigare än eklk om man kommer upp i lite dimension.
 
Kabel avsedd för jordförläggning behöver ingen slang.
Man bör lägga någon decimeter sand under kabeln som skydd mot stenar, en dm ovanpå och därefter ett gult täckband som varnar vid framtida grävjobb.
Det är praktiskt med rör om man skulle behöva byta kabel, eller om man skall dra kabeln efter att man fyllt igen. Att tänka på är att den korrugerade typen av slang är svår att dra kabel igenom. Somliga elbolag sägs nuförtiden kräva kabelrör med slät insida.
Rör finns att köpa hos välsorterade byggaffärer, Lantmännen och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.