Snailman
Minns inte riktigt hur elektrikern gjorde på förra huset? Tror det drogs tomrör upp på vinden ovanför centralen, och sedan ekk i denna, och att det tätades mellan ekk och tomrör uppe på vinden? Detta var för belysning på vinden, gick till brytare och sedan till två lysrör från en dosa.

Nu ska jag förbereda med slang och ekk från centralen till ftx (heru 130ec) den har vanlig stickpropp. Det är ca 3 meter mellan centralen och ftx, kan jag dra slangen från centralen och sedan i glesen bort till takstolen nära ftx:en, och där gå igenom plasten upp till vinden och följa takstolen med slangen?

Mellan centralen och spisfläkt är det längre, ungefär sju meter, den är takintegrerad, så fläktmotorn sitter på vinden, och har vanlig stickpropp. Kan jag gå i glesen här också bort till fläkten och sen genom plasten?

Jag håller på och isolerar vinden, så vill förbereda detta innan jag isolerar färdigt.

Drar även upp några extra rör precis ovanför centralen, och pluggar dessa. Ett kommer väl att behövas för belysning här också.

Vind med isolering och träreglar där elkablar kan dras i enlighet med användarens renoveringsbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en skiva 170mm mellan underramarna på takstolen, och sen två förskjutna 195 mm lager ovanpå den.
 
Mikael_L
Ja och ja.

Ska du dra i kabel kan du gärna använda 20mm slang/rör. Och klamra lite mer ordentligt om det är tänkt att dra kabel i.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.