Hej alla elektriker eller allmänt kunniga :)

I min lägenhet har det tidigare legat en del laget med linoleum och plastmattor under golven,
och pga av detta finns det mellan 7-20mm mellanrum mellan golv och golvfoder, och ca 20-60mm in till väggen. Se bilder :) Nu mina frågor:

1) Om jag förstår saken rätt är det OK att dra elkabel för vägguttag här? Verkar dock råda lite delade meningar om detta p.g.a risken att spika i rören när man sedan fäster trekantslist över?

2) Om det är OK, vad är minsta möjliga utrymme som behövs för rören?

3) Kan man använda något slags flexiblare rör eller måste det vara styva VP-rör? Är rör ett måste?


Stort tack till er som vill och kan svara på en eller ett par frågor här! Tack :)
//Elias
 
  • P1020899.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020902.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det finns säkert olika åsikter om att lägga rören bakom golvlisten. Jag ser dock inga problem med det. Risken att spika där nere torde vara mindre än för rör som går mitt i väggarna. Och det går också att hitta ett par förläggningssätt i elinstallationsreglerna som skulle passa in här, hålrum, utfräsning, dörrfoder etc. Du behöver fundera på hur böjar ska göra upp i väggen till uttag etc.

16 mm behövs för rören. Och du kan lika gärna använda flexslang av bra kvalite, t.ex från PM Flex.
 
Jag ser heller inget hinder för att lägga rör där, precis som Bo säger så är det ju väldigt liten risk att man spikar där. Golvlisten är ju redan på plats och om det ska till en trekantslist eller annat så vet du ju att så länge du spikar rakt in i befintliga listen så missar du ju röret.
 
Antagligen är det även lagligt att lägga kabel typ EKLK direkt i springan.

Personligen skulle jag dock varken lägga kabel eller rör där då jag tycker att risken för genomspikning när man monterar kvartslisten faktiskt är ganska stor.
 
När listen monters tror jag att risken är liten, den som spikar vet att röret ligger där, och vill dessutom absolut inte spika i springan efterssom spiken inte fäster där.

Däremot är kanske risken lite större nästa gång någon slipar golvet och demonterar listerna om kanske 20 år, och inte ser eller begriper att det är ett elrör som ligger där.
 
Springan ser ut att vara ca 50 mm djup, om det ligger ett eller två rör där borde de kunna röra sig rätt mycket, dvs inte bli genomspikade.
 
Tips: skriv med lämplig penna direkt på väggen varningstexter om att ledningen går där, och sen sätter du upp listen så att den täcker det du skrivit. Om nån då får för sig att byta list så kommer de se texten.

Se bara upp för pennor vars färg kan krypa och sakta sprida sig så att det blir synligt...
 
När man spikar kvartslist så brukar det vara i 45 graders vinkel ner i springan, har lite svårt att se hur man skulle kunna göra det på något annat sätt.

Själv använder jag dyckertpicka till sådana jobb och då kan spiken hamna lite var som helst då gärna böjer sig vid kontakt med något hårt.

Skulle nog limmat listen om kabeln absolut måste ligga där.

Ett alternativ är att lägga EKRK eller EKX ovanpå fotlisten och fästa med Lettiklammer, det blir skapligt snyggt.
 
Man spikar 45 grader uppåt istället.....eller så tar man så pass stor list så att den räcker upp 1-2 cm och man slår spiken rakt in....annat alternativ är ju att ta en helt vanlig list som bygger upp kant i kant med den gamla.
Men limma är ju annars en bra grej. Jag slår ett slag för Ultra grip.
 
Tack för alla svar!
Det vore jäkligt bra om, som några säger, istället för rör bara kunde dra kablarna.
Funderar på fästa kabeln (eller möjligen röret) i ett snöre/rep/lina och därefter spika fast trekantslisten,
för att sedan dra ut kabeln, det borde väl fungera för att minimera risken att spika i den tänkte jag...?

För övrigt kommer det nog smita upp lite kabel från slutet av listerna så om någon ska på det efter jag flyttat så bör de lista ut att det går kablar där, jag kommer nog på något annars.

Hur spikar man för övrigt uppåt? Tänker att golvet är ivägen?

En annan sak, på en del ställen behöver jag öka utrymmet/glipan mellan golv och golvfoder, vad vore ett lämpligt verktyg för detta då utrymmet är ganska svåråtkomligt för tex en tigersåg? Tälja med en vanlig kniv?




Tacksam om någon har svar på något! :)
 
Det går alltid att spika lite uppåt.....om man inte behöver en meter mellan spikhuvud och annat för utrymme ;)
Man testar sig försiktigt fram bara.
 
Om du fäster spiken lätt och sedan böjer den lite uppåt med tång kommer den att fortsätta krypa uppåt när du spikar.

Kjell G
 
OK tack det var ju smart :) Tack
 
dra i kabel i röret. lägg in röret. limma listen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.