Hej!

Jag har flyttat in i ett hus där vägguttag utomhus delar säkring med ett par uttag inomhus samt takbelysning inomhus. Uttagen utomhus är bara kopplade med en kabel rakt genom yttervägg bakom en strömbrytare på insidan väggen.

Nu skulle jag vilja dra el till ett nytt uttag vid ett utekök och funderar då på vad jag har för alternativ.
Jag kommer inte koppla något själv men funderar på om det skulle vara OK att borra genom kopplingsdosan för existerande vägguttag nere vid golvet rakt genom ytterväggen och dra EKK-kabel klamrad på väggen till ett nytt uttag vid uteköket?

Uttagen inomhus är jordade och JFB finns på gruppen.

Nackdelar med denna lösning annat än att det kanske blir väl många förbrukare på en 10A?
 
Ja, du behöver ta med i beräkningen vad du ska använda uttaget till. En kompostkvarn på 3 kW? Elgrill? Inomhus i torra rum räknar man grovt med 10 uttag per grupp, och det är tänkt för typ 1 dammsugare, och kanske nån värmefläkt men inte samtidigt.

För det andra bör man fundera på att lägga alla uttag utomhus på en egen grupp och en egen JFB. Dels för att inte kvarglömda skarvsladdar ute ska lösa JFBn, och dels för att kunna koppla bort all el utomhus när man t.ex reser bort.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, du behöver ta med i beräkningen vad du ska använda uttaget till. En kompostkvarn på 3 kW? Elgrill? Inomhus i torra rum räknar man grovt med 10 uttag per grupp, och det är tänkt för typ 1 dammsugare, och kanske nån värmefläkt men inte samtidigt.

För det andra bör man fundera på att lägga alla uttag utomhus på en egen grupp och en egen JFB. Dels för att inte kvarglömda skarvsladdar ute ska lösa JFBn, och dels för att kunna koppla bort all el utomhus när man t.ex reser bort.
Tack för svar!

Uttagen ska i stort sett enbart vara till utebelysning som är LED och drar minimalt med ström. Vad säger du/ni om idén att borra rakt genom väggen från kopplingsdosan och dra EKK, rimlig eller dålig idé? :)
 
W WILANZ skrev:
Tack för svar!

Uttagen ska i stort sett enbart vara till utebelysning som är LED och drar minimalt med ström. Vad säger du/ni om idén att borra rakt genom väggen från kopplingsdosan och dra EKK, rimlig eller dålig idé? :)
Det görs nog så rätt ofta. Du har ju jordfelsbrytare, jag förutsätter att du har jord till uttaget som är aktuellt att koppla vidare ifrån?

Bäst är att dra separat matning från elcentralen, via egen jordfelsbrytare eller personskyddsautomat (kombinerad säkring/ jordflesbrytare). Alla former av utomhus el är överreprenterade när det gäller att lösa ut jordfelsbrytare. Det kommer in fukt osv. Då är det bra om man inte släcker hela huset.

Men ur elsäkerhetssynpunkt gäller "bara" att uttaget måste vara jordat (räcker inte att koppla vidare skyddsjord från inomhus uttaget, måste kontrolleras att skyddsjorden där verkligen är inkopplad mot centralen), och att det skyddas av jordfelsbrytare. Skall du ha ett uttag där ute, så finns det krav på minimum höjd, som jag inte kan detaljerna om.
 
  • Gilla
WILANZ och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det görs nog så rätt ofta. Du har ju jordfelsbrytare, jag förutsätter att du har jord till uttaget som är aktuellt att koppla vidare ifrån?

Bäst är att dra separat matning från elcentralen, via egen jordfelsbrytare eller personskyddsautomat (kombinerad säkring/ jordflesbrytare). Alla former av utomhus el är överreprenterade när det gäller att lösa ut jordfelsbrytare. Det kommer in fukt osv. Då är det bra om man inte släcker hela huset.

Men ur elsäkerhetssynpunkt gäller "bara" att uttaget måste vara jordat (räcker inte att koppla vidare skyddsjord från inomhus uttaget, måste kontrolleras att skyddsjorden där verkligen är inkopplad mot centralen), och att det skyddas av jordfelsbrytare. Skall du ha ett uttag där ute, så finns det krav på minimum höjd, som jag inte kan detaljerna om.
Och minimihöjden är inte ett mått i "meter" utan det ska sitta så att det inte utsätts för "åverkan". Saknar uttaget petskydd ska det däremot sitta på minst 1,7m höjd.
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det görs nog så rätt ofta. Du har ju jordfelsbrytare, jag förutsätter att du har jord till uttaget som är aktuellt att koppla vidare ifrån?

Bäst är att dra separat matning från elcentralen, via egen jordfelsbrytare eller personskyddsautomat (kombinerad säkring/ jordflesbrytare). Alla former av utomhus el är överreprenterade när det gäller att lösa ut jordfelsbrytare. Det kommer in fukt osv. Då är det bra om man inte släcker hela huset.

Men ur elsäkerhetssynpunkt gäller "bara" att uttaget måste vara jordat (räcker inte att koppla vidare skyddsjord från inomhus uttaget, måste kontrolleras att skyddsjorden där verkligen är inkopplad mot centralen), och att det skyddas av jordfelsbrytare. Skall du ha ett uttag där ute, så finns det krav på minimum höjd, som jag inte kan detaljerna om.
Jag förstår, låter vettigt!

Istället för att dra en egen grupp från elcentralen som sitter i andra änden av huset, skulle det vara en idé att koppla EEK-kabeln som dras genom väggen från vägguttaget inomhus via en separat JFB i ngn kapsling i stil med den länkad nedan innan den löper vidare till eluttagen utomhus?

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...FUdOpPOTjSdCOLx7cw-eM8NoMbFbTbQxoCMnkQAvD_BwE
 
Det hjälper inte. Har du två jfb i serie så har du ingen kontroll över hur de löser ut vid ett fel, antingen löser båda ut, eller ett av dem slumpartat.
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det hjälper inte. Har du två jfb i serie så har du ingen kontroll över hur de löser ut vid ett fel, antingen löser båda ut, eller ett av dem slumpartat.
Ok tack, bra att veta! Då ska jag kolla med elektrikern hur vi kan göra med en egen grupp till utebelysningen, alternativt se till att lägga en egen JFB på enna grupp som utebelysningen delar med ett par vägguttag och takbelysning i köket.
På så sätt skulle jag ju i alla fall kunna se till så att inte kyl/frys, värmepannan osv. påverkas vid ev. jordfel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.