Ska dra el till en markis på ett nybyggt hus. Har inte varit och kollat på huset än men vet att det finns ett uttag nära markisen, så jag tänkte dra el ifrån det uttaget. Om det är ett påputs IP44-uttag så är det ju enkelt att dra en kabel från uttaget till markisen. Men hur bär man sig åt om uttaget är infällt?
 
Du borde kunna sätta en förhöjningsram isåfall. Alt att du kopplar in markisen med stickpropp.
 
  • Gilla
GHS
  • Laddar…
hsd
Kontrollboxen till markisen ska väl sitta inomhus och det är dit elen ska
 
hsd skrev:
Kontrollboxen till markisen ska väl sitta inomhus och det är dit elen ska
Har förvisso inte sett markisen heller men den ska vara trådlös vilket fick mig att anta att jag endast behöver dra el fram till markisen.
 
JanÅke skrev:
Har förvisso inte sett markisen heller men den ska vara trådlös vilket fick mig att anta att jag endast behöver dra el fram till markisen.
Så är det antagligen, ja.
 
Ja, om markisen är trådlös så har den en fjärrkontroll för styrning och då behövs det endast 230V fram.
Sitter uttaget väldigt nära så räcker det med att sätta en stickpropp på sladden alt. ta bort uttaget och sätta en säkerhetsbrytare där i stället.
Är det så att man måste klamra kabel en bit så skulle jag klamrat fram från uttaget (eller om det kanske sitter något lämpligare man kan dra direkt från inomhus t.ex. kopplingsdosa, lamputtag, strömbrytare) och sedan satt en säkerhetsbrytare.

8836131258398_3164315p_88634_eps.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Mikael_L
Och tycker man att en sådan säkerhetsbrytare är för stor eller ful kan man också sätta en aqua stark 2-polig vridbrytare e1835007. Uppfyller kraven om brytaren sitter inom synhåll från den som servar markisen med brytaren avslagen.

Och ska det anslutas med anslutningssladd (gummikabel t.ex.) till markisen så får man sätta in en aqua stark dragavlastning också e1835097.

http://www.elbutik.se/product.html/vridstromstallare-16a?category_id=428
https://www.storel.se/tillbehor/schneider/dragavlastning/dragavlastning-aqua-stark/product/1835097
 
Ja, smaken är ju som baken. Jag har testat bägge varianter och kommit fram till att det är snyggare med säkerhetsbrytare, dock måste det vara denna Norwesco-brytaren. Den är vit med en ljusgrå vippa.

Dessutom om man skulle vilja göra en dold kabelgenomföring på Aqua stark, så får man egentligen inte det utan att man då får borra egna hål. Dock är ju det inget ovanligt att elmaterial modifieras lite grann. :)

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Och tycker man att en sådan säkerhetsbrytare är för stor eller ful kan man också sätta en aqua stark 2-polig vridbrytare e1835007. Uppfyller kraven om brytaren sitter inom synhåll från den som servar markisen med brytaren avslagen.
Var någonstans ser du att denna brytare uppfyller kraven, dvs att det är en frånskiljare?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Var någonstans ser du att denna brytare uppfyller kraven, dvs att det är en frånskiljare?
Nu blev du sådär jobbigt teknisk av dig igen ... :eek: ;) :rolleyes:

Nej, de exakta kontaktavstånden och tvingande öppning vet jag faktiskt inte om det är godkänt. Så det kan vara som du antyder. Men det sätts upp sådan här lite då och då, som ersättare till säkerhetsbrytare.
Men det kan ju vara formellt fel ändå.
 
Bo.Siltberg skrev:
Var någonstans ser du att denna brytare uppfyller kraven, dvs att det är en frånskiljare?
Tja, behöver kravet egentligen uppfyllas på det viset? Det räcker väl om centralens huvudbrytare kan låsas för att uppfylla ett formellt krav på brytning/frånskiljning.

Ja, jag erkänner att jag själv monterat mina markiser utan frånskiljare på fasaden. Dels kan man skruva ur säkringen och dels så har jag en extra vridbrytare för all el i trädgården (tvåpolig) för att kunna isolera den mesta utomhuselen vid ev. JFB utlösning. (Som vi ju vet alltid händer under en regnig stormnatt i mitten på februari. Har faktiskt behövt använda den en gång. Även om det inte var riktigt lika illa som worst case.)

Även om naturligtvis ingen vettig människa kommer att låsa huvudbrytaren vid arbete på en markis, så anser jag ändå att riskerna är hanterbara.
 
Att folk felaktigt sätter upp sådana tvättmaskinsbrytare är ju inget skäl till att ta efter... Men den kanske har frånskiljningsegenskaper? Har bara inte sett bevis för det.

Sedan kan man ju fundera över syftet. Vad för slags underhåll motiverar den? Lars-Stefan är nog inte alls fel ute genom att låta huvudbrytaren eller säkringarna agera frånskiljare :)
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Att folk felaktigt sätter upp sådana tvättmaskinsbrytare är ju inget skäl till att ta efter... Men den kanske har frånskiljningsegenskaper? Har bara inte sett bevis för det.

Sedan kan man ju fundera över syftet. Vad för slags underhåll motiverar den? Lars-Stefan är nog inte alls fel ute genom att låta huvudbrytaren eller säkringarna agera frånskiljare :)
Jag är helt med på hur du tänker.
Ska jag tänka att en aqua stark ska ersätta en säkerhetsbrytare så ska den givetvis uppfylla alla kraven för en sådan.
(Vilka är det? Kontaktavstånd och tvingande brytning har jag för mig, men det är kanske mer, eller jag minns fel).


Men sen är det en lite annan fråga om det verkligen behövs en säkerhetsbrytare i detta fall (eller i andra fall där man lite slentrianmässigt skruvar upp en).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.