Hej!

Jag bor idag i en 50-tals villa med ett garage utan el. I min elcentral (diazed) i villan finns en oanvänd 3-fas grupp som jag tänkte använda och dra ut en markförlagd kabel ochmsätta en liten elcentral i garaget.

Jag vill även ha en vanlig strömbrytare inne i villan som jag vill kunna tända och släcka den tilltänkta utebelysningen som ska sitta på fasaden av garaget. Hur gör man en sådan eldragning. Ska det dras med en extra kabel till det i markförläggningsröret eller finns det något smidigare sätt?
 
Varför vill du styra via en brytare i huset ? Kanske en "fjärrbrytare" från nexa, bör klara 30-50m (enligt spec)
Varför inte ett skymningsrelä alt astrour ?
 
Jag har också funderat på skymmningsrelä men jag skulle tycka det var smidigt att kunna tända och släcka all utebelysning inifrån huset där jag idag kan tända och släcka utebelysningen på villan.
 
En trådlös sändare + mottagare är nog det enklaste och säkraste.

Annars finns det två alternativ:

1. Två kablar till garaget - en huvudledning till centralen där, och en separat kabel för belysningen.
Belysningen kan matas ifrån antingen huset eller garaget. I båda fallen måste man hålla isär detta.
- Om belysningen matas från huset får denna kabel inte kopplas ihop med garagets el på något sätt.
- Om belysningen matas från garaget måste den kabeln gå till en separat strömbrytare i huset som inte har någon koppling till andra strömbrytare, eller någon annan el i huset.
Uppmärkning är viktig i båda fallen så att det inte görs några misstag om strömmen behöver brytas.

2. En kabel till garaget, som i detta fall inte är en huvudledning utan en "vanlig" gruppledning med 1-2 faser plus en tändtråd till belysningen. Skyddsjord och neutralledare är gemensam. Du kan inte ha en elcentral i garaget i detta fall, utan kabeln får gå till en kopplingsdosa som fördelar ut kablar till uttag och belysning. Och du kan inte ha ett trefasuttag där.

EDIT: Även i detta fall behöver strömbrytaren i huset hållas isär från andra strömbrytare eftersom det är olika grupper.
 
Mikael_L
Bo ger som vanligt bra och uttömmande svar. (y)

Bo.Siltberg skrev:
1. Två kablar till garaget - en huvudledning till centralen där, och en separat kabel för belysningen.
Belysningen kan matas ifrån antingen huset eller garaget. I båda fallen måste man hålla isär detta.
- Om belysningen matas från huset får denna kabel inte kopplas ihop med garagets el på något sätt.
- Om belysningen matas från garaget måste den kabeln gå till en separat strömbrytare i huset som inte har någon koppling till andra strömbrytare, eller någon annan el i huset.
Uppmärkning är viktig i båda fallen så att det inte görs några misstag om strömmen behöver brytas.
Detta alternativ ska det bli här. En av anledningarna är att fasadmätarskåpet sitter på garaget, så det är huset som försörjs från garaget i detta fall.

Jag har dragit en 5g1,5 N1XV tillsammans med matningen i det grova gula markröret.
http://elbutik.se/product.html/kraftkabel-/-jordkabel-n1xv?category_id=2099
Denna 5-ledare (4 kommer användas då jorden inte får användas till något annat) kommer både styra belysningen och ett motorvärmaruttag på garaget. Och med 4 ledare medges det att ha trappkoppling för belysningen, att kunna styra både från garage och hus.
Precis som Bo skriver, får man inte blanda ihop el från olika centraler, så allt detta ska vara matat från en säkring i garagets central, och i huset har dosan med strömbrytaren ingen fysisk kontakt med något annat av elsystemet, det är helt enkelt en liten bit av garagets el.
Men det är viktigt att märka upp.
För har man brutit huvudbrytaren i huset så förväntar sig många att allt blivit strömlöst, så det kan bli farligt. Men det där har din elektriker koll på.
 
Tack för alla bra svar. Hur märker man upp sådant här på ett bra och tydligt sätt? Räcker det med att skriva på insidan av doslock eller hur gör man?
 
Mikael_L skrev:
Jag har dragit en 5g1,5 N1XV tillsammans med matningen i det grova gula markröret.
[länk]
Denna 5-ledare (4 kommer användas då jorden inte får användas till något annat) kommer både styra belysningen och ett motorvärmaruttag på garaget.
Är det inte för lågt dimensionerat med 1,5 till motorvärmaruttag?
 
Mikael_L
Det får räcka med 10A. :cool:
 
Var det någon som såg min fråga om uppmärkning ovanför eller är det som jag tror att den hamnade imellan en annan fråga och därför inte sågs av någon. :)
 
Mikael_L
Jag såg den.

Snyggt skulle det vara med en sån där fräst liten plastskylt limmad på väggen ovanför brytaren.
Med text typ:
Central A1
Gr 5

Men då måste alltså även centralen också vara märkt, givetvis.

Man kan väl kanske köra med Dymo-remsa också.
Men det värderas liksom inte på samma vis, det tas bort av någon kommande husägare, eller försvinner vid målning tapetsering. Dom där plastskyltarna ser så "allvarliga ut" att folk är rädda om dom. :)
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
En trådlös sändare + mottagare är nog det enklaste och säkraste.
En fördel med detta är att man kan ha en extra sändare i varje bil som brukar köra till/från hus/garage, så att man t.ex. kan tända från huset, gå ut till bilen och när man åker iväg så släcker man från bilen. Givetvis tvärt om när man kommer fram.

Bo.Siltberg skrev:
1. Två kablar till garaget - en huvudledning till centralen där, och en separat kabel för belysningen.
Belysningen kan matas ifrån antingen huset eller garaget. I båda fallen måste man hålla isär detta.
- Om belysningen matas från huset får denna kabel inte kopplas ihop med garagets el på något sätt.
- Om belysningen matas från garaget måste den kabeln gå till en separat strömbrytare i huset som inte har någon koppling till andra strömbrytare, eller någon annan el i huset.
Uppmärkning är viktig i båda fallen så att det inte görs några misstag om strömmen behöver brytas.
En variant på detta är att använda kontaktor(er) i garaget och lågspänning, t.ex. 24V. Att slänga med en stryktålig nätverkskabel borde, åtminstone vid längre avstånd, bli billigare än att slänga med en extra kraftkabel. Med en nätverkskabel kan man t.ex. ha tre trappbrytare och en enkelbrytare, eller styra hela sju impulsreläer från både garage och hus, eller styra sju laster enbart från huset. (Den som är händig med reläer eller elektronik kan också ordna så att man får trappbrytarfunktion för sju "kanaler").

Installationen blir lite ovanlig men en kontaktorlösning bryter knappast varken mot regler eller vad god praxis förhoppningsvis innebär.

Om det är ute på landet så skulle jag nog inte valt någon lösning där det ingår elektronik.

Bo.Siltberg skrev:
2. En kabel till garaget, som i detta fall inte är en huvudledning utan en "vanlig" gruppledning med 1-2 faser plus en tändtråd till belysningen. Skyddsjord och neutralledare är gemensam. Du kan inte ha en elcentral i garaget i detta fall, utan kabeln får gå till en kopplingsdosa som fördelar ut kablar till uttag och belysning. Och du kan inte ha ett trefasuttag där.
Ursäkta att jag kommer med ett par "uppfinnaren i Sundbyberg"-förslag (ta inte dessa för seriöst), men:

Om brytaren inne i huset är specad att tåla att bryta en tung trefaslast, och om man i garaget monterar nån slags automagiskt underspänningsskydd, så borde det faktiskt gå att ha ett trefasuttag där, som bara är aktivt när utebelysningen är tänd. Det hör till avdelningen helt otroligt knäppa oseriösa lösningar, men rent tekniskt borde det fungera... :wow: ;)

Annars kan man i teorin tänka sig två nyckellås där det bara går att ta ur nyckeln i ena läget, där man för lampknappen i huset bara kan ta ur nyckeln i "på"-läget och i garaget har en nyckelbrytare till ett trefasuttag där man bara kan ta ur nyckeln i "av"-läget, d.v.s. man kan inte släcka lyset utan att i garaget först ha trefasbrutit trefasuttaget. :wow:;)

Såhär gör man såklart inte på en ny installation, däremot kanske det teoretiskt kan vara en nödlösning där en befintlig riktigt lång kabel är dragen och man av någon underlig anledning inte kan använda trådlös brytare.


Ytterligare en möjlig men knäpp lösning:
Trefasbrytare i huset, typ "huvudbrytare", och i garaget lämnar man normalt utebelysningsknappen på och resten av. På med hela brytaren till garaget för att tända utebelysningen. Ska man göra annat i garaget så väljer man med vanliga brytarna i garaget vad man vill göra. Rekomenderas inte om man har en utelampa som slits hårt vid start och man inte då det är ljust ute är sugen att gå tre gånger så många gånger mellan hus och garage som man normalt skulle gjort.... :wow:;)
 
blundin skrev:
Tack för alla bra svar. Hur märker man upp sådant här på ett bra och tydligt sätt? Räcker det med att skriva på insidan av doslock eller hur gör man?
Den frågan får du svar på i rätten efter att någon missat din märkning och fått ström i sig ;)

I offentliga lokaler används utanpåliggande märkning av något slag, skylt eller dymo.
I bostäder kan detta orsaka rynkade ögonbryn - en bostad har normalt (och bör kanske heller inte ha) inte så stor och/eller komplicerad elanläggning att sådan märkning behövs.

En kompromiss kan då vara att gömma en lapp i dosan bakom strömbrytaren. Men jag skulle inte heller reagera på en liten diskret dymotejp utanpå i ett sådant här fall.
 
Mikael_L
Ja min strömbrytare för detta kommer sitta precis nära ytterdörren och säkringscentralen på ett ställe som ändå aldrig kommer vinna något designpris.
Jag kommer helt utan att skämmas klämma dit en alltid synlig liten diskret skylt, eller ev en dymoremsa på själva uttaget.
Att ändå även märka inne i uttaget kan ju ha sina poänger ifall den yttre märkningen försvinner under tidens lopp. :)
 
Blir nog lapp i dosan och dymotext i el-centralen för min del. Vill inte ha utanpåliggande märkning vid strömbrytaren av utseendemässiga skäl. Skulle någon missa både märkningen på centralen och i dosan kan man tycka att de inte hade där och göra och då kanske en 230 näsbränna är den rätta medicinen. :)
 
beroende på hur strömbrytaren ser ut så går det kanske att märka innanför locket men så att märkningen syns innan man börjat skruva loss hela strömbrytaren (om det är en infälld strömbrytare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.