Hej,

Funderar på om det räcker att dra ut en 5x2,5 till garaget, skulle vilja ha ett 3-fas 16A uttag i garaget men
samtidigt vill man ju kunna ha belysningen igång.....

Eller ska man satsa på att förlägga en 4x6+6 jordkabel
och på så sätt aldrig ha några problem med ström eftersom man då har samma som huset. orsaken till att det blir 4x6 är att jordfelsbrytaren ligger före i elcentralen
 
Ja det tycker ja skulle räcka såvida du inte håller på med mycket elförbrukare i garaget som typ svetsar och aerotemprar mm som drar mycket ström.
Skall du ha ett 3 fas uttag bara för att det är bra att ha nån gång så låter det rätt tänkt med 5*2,5.

Men sen tycker ja inte du skall snåla och lägga garaget på samma jordfelsbrytare som huset.
Sätt en egen i centralen i garaget. Lätt att den löser ut om du har motorvärmare och andra skarvsladdar ute.

Mvh Tobbe
 
Jag har en enda 10 A slinga i garaget, men vågade mig in i elskåpet och hittade där ytterligare 3 "tomma" 10 A socklar som visade sig vara kopplade från mätaren. :)
Två av totalt 4 st 10 A ligger (förstås) på samma fas.

Inkommande är 3x25 A och ska räcka till hus + garage...

Nu behöver jag alltså bara dra lite kabel och koppla in mig, men... om jag sätter en låda med automatsäkringar m m i garaget, ska jag koppla via - eller förbi - de gamla trådsäkringarna i huvudskåpet?
Jag vill ha ett 3-fas uttag för svets och sen ett antal vägguttag för diverse verktyg, värmefläkt m m, samt en hel del belysning...
Hur ska jag säkra upp/fördela? Antal/storlek på säkringar?

Till slut: Ja, jag borde (och kommer förmodligen att) anlita en elektriker ;D

 
Det var just det att jag vill kunna hänga på en svets eller någon annan 3-fas förbrukare :-[ även när det är mörkt ute, vill inte behöva stå med en ficklampa och lysa om jag ska svetsa, i och för sig skapar ju svetsen en del ljus men.......... ;D
 
Troubleshooter skrev:
Det var just det att jag vill kunna hänga på en svets eller någon annan 3-fas förbrukare :-[ även när det är mörkt ute, vill inte behöva stå med en ficklampa och lysa om jag ska svetsa, i och för sig skapar ju svetsen en del ljus men.......... ;D

Ekkj finns ju i både 2,5 och 6 kvadrat.
Biltema tar 429 kr för 25 meter, vad 6 kvadraten koster vet ja inte exakt men den är betydligt dyrare.
429kr för 25 meter, Eklkn är dyrar + slang till den.

Sen beror det ju på hur långt du har till garaget med.
 
Troubleshooter skrev:
Det var just det att jag vill kunna hänga på en svets eller någon annan 3-fas förbrukare :-[ även när det är mörkt ute, vill inte behöva stå med en ficklampa och lysa om jag ska svetsa, i och för sig skapar ju svetsen en del ljus men.......... ;D
Precis :)
Det första tipset jag fick var just att sätta belysningen på en separat säkring. Hur mycket ström har du in?
 
Har 3x25A in och har nu bestämt mig för att köra 3x6/6 matning till garaget och sen montera upp en ny elcentral med jordfelsbrytare i garaget som får mata alla förbrukare som finns i garaget
 
Det går INTE!
Drar du 4-ledarsystem måste PEN-ledaren ha en minsta area på 10kvmm!
Men du kan dra 4x6+6 så du drar femledarsystem eller så går du upp till 10-kvadrat!
 
Gäller detta med 10 kvmm Penledare oavsett om man kör 2,5 kvmm, 4 kvmm eller 6kvmm, finnns det någon möjlighet att köra med 16 eller 20 A Säkring för min del.......
 
Detta med penledare gäller för servicer och undercentraler.
 
Detta innebär alltså att det skulle bli fel om jag drar 3x6/6 från min elcentral ut till garaget eller ?
 
Japp 4*6+6 är dock godkänt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.