Tänkte dra lite el ut på gräsmattan och runt tomten.

Vilken kabel behöver man?
Skall man dra kabeln i ngt plaströr innan man gräver ned i marken?

Tack på förhand!
 
Man behöver kontakta en elektriker. Eller tänker du dra klenspänning?
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Jag tror att du behöver ange lite mer i detalj vad du skall ha inkopplat, vilka avstånd det handlar om osv. Utomhusdragningar blir ofta ganska långa och då måste man ta hänsyn inte bara till att kablarna inte skall brinna upp pga. strömstyrkan, utan även även spänningsfall, utlösningsvillkoret (hur lång tid det tar för säkringen att lösa ut vid en total kortslutning), och en del annat.

Det finns flera olika kabeltyper som får dras under jord. Klassisk EKKJ, lite nyare N1XV (är lättare att hantera), men även EKLK som annars oftast används för inomhus utanpåliggande dragningar i framförallt källare, garage osv. EKLK måste dras i skyddsrör, de andra får läggas utan rör, men det kan ju vara bekvämt att kunna byta utan grävning. När det gäller EKLK så är det bra om man ser till att det blir just den kabeln, för en lekman kan det vara svårt att se skillnad på den och ex. EKRK som absolut inte får dras utomhus, ens ovan mark.

Jordfelsbrytare är ett absolut krav för utomhus el.
 
Nerre skrev:
Man behöver kontakta en elektriker. Eller tänker du dra klenspänning?
Såna svar är ju så j*vla onödiga.
Det var väl inte det han frågade.
 
  • Gilla
gasolgrill och 3 till
  • Laddar…
Tja, reglerna för forumet är att det är ok att påpeka behörighetskravet en gång, så det var väl ok?
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Och i detta fall håller jag med Nerre om att frågan var av den arten att det bästa för alla parter är att hänvisa till en elektriker.

Men om TS vill berätta lite mer vad denna el ska användas till så kan vi säkert förklara hur en elektriker skulle utföra det.
 
Ja men i sådana fall kan ju byggahus lika bra stänga eldelen.
"Vi" vet ju att vi inte får får göra något.
 
  • Gilla
zenobia
  • Laddar…
MÅÅÅNGA av "er" tror att dom får göra mycket mer än vad dom enligt föreskrifterna får, dessutom kan man rätt ofta se av inlägget att frågeställaren troligen inte borde syssla med el då h*n saknar den mest grundläggande förståelsen för el. Att då påpeka att det kanske vore bättre att ta dit en yrkesman är inte helt fel, dessutom när frågorna ställs på ett forum där vem som helst kan ge hur tokiga råd som helst.
 
hempularen skrev:
Jag tror att du behöver ange lite mer i detalj vad du skall ha inkopplat, vilka avstånd det handlar om osv. Utomhusdragningar blir ofta ganska långa och då måste man ta hänsyn inte bara till att kablarna inte skall brinna upp pga. strömstyrkan, utan även även spänningsfall, utlösningsvillkoret (hur lång tid det tar för säkringen att lösa ut vid en total kortslutning), och en del annat.

Det finns flera olika kabeltyper som får dras under jord. Klassisk EKKJ, lite nyare N1XV (är lättare att hantera), men även EKLK som annars oftast används för inomhus utanpåliggande dragningar i framförallt källare, garage osv. EKLK måste dras i skyddsrör, de andra får läggas utan rör, men det kan ju vara bekvämt att kunna byta utan grävning. När det gäller EKLK så är det bra om man ser till att det blir just den kabeln, för en lekman kan det vara svårt att se skillnad på den och ex. EKRK som absolut inte får dras utomhus, ens ovan mark.

Jordfelsbrytare är ett absolut krav för utomhus el.
Tack så mycket! Trevlig helg!
 
Nerre skrev:
Man behöver kontakta en elektriker. Eller tänker du dra klenspänning?
Ja... frågande handlade om hur man drar kabel, inte hur man kopplar in den.

Jag tror det blir svårt att få en elektriker att gräva och dra kabel runt hela min tomt :)
 
Bara så att du vet det så är även dragningen av kabeln behörighetskrävande OCH ska du senare ta hjälp av en elektriker är det nog en bra ide att prata med honom INNAN du sätter i gång.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Precis, eftersom det blir elektrikern som blir ansvarig för det hen kopplar in så är det vettigaste som sagt var att prata med elektrikern FÖRST. Det är lite dumt att gräva ner en massa kabel som elektrikern sen vägrar att koppla in.

Jag har som sagt var aldrig sagt att elektrikern skall göra jobbet, jag menade kontakta elektrikern så får du svar på dina frågor.
 
Att förlägga en kabel innebär också att man måste göra en ledningsdimensionering utifrån effektbehov, ledningslängder, typ av säkring, JFB och förimpedans (matande nätets "styrka"). Är förutsättningarna dåliga kanske det inte går att lägga mer än 15 meter 1.5 mm² kabel. Därför går det inte att svara generellt på frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.