Hej alla glada byggahus:are!

Behöver dra om elen till garaget då det varit en mindre brand som skadat kabeln ända in i väggen.
Finns ingen chans att skarva utan det måste dras om på nytt och nuvarande kabel går troligtvis inte i rör eller så är röret skadat då kabeln sitter som berget.

Vi har då beslutat att sätta upp en egen undercentral i garaget (stort äldre garage med 4 platser och loft) då svetsmöjlighet är av intresse. Undercentral och säkringar är redan utfunderade, men vi funderar samtidigt på att samtidigt dra ut kall/varmvatten samt vattenburen värme och tänkte att det borde ju gå att dra detta i ett vanligt markrör (11omm) - dels skyddar det både kabel och vattenrör
och dels så går det att dra mer godis (nätverkskabel osv) i framtiden.

Synpunkter på val av markrör eller någon annan bra lösning mottages gärna!
 
Om du vill ha vatten även vintertid så ska du ju ned på frostfritt, eller ha elvärme längs med vattenslangen. Finns någon tråd här som har räknat på elkostnaderna.
Annars kan man bygga ventiler i hus och garage och innan frosten når ned så blåser man ut vatten med tryckluft.
 
Jo, vatten skall ju finnas året runt och vi har räknat med att gräva 60 cm som jag hört brukar vara "standard" när man gräver ner rör och kabel. Bättre att göra det ordentligt från början än att få problem i ett senare skede.
 
Beror ju var du bor i landet. Hör med din lokala VA-leverantör vad dom rekommenderar. Var ska avloppet ta vägen?
 
60 cm är knappast frostfritt ens i Skåne, såvida man inte isolerar röret. :confused:
 
Jag tror nog att 60 cm är ganska säkert i Skåne. Rekommendationer är kanske från en svunnen tid med stränga vintrar.
Visst, om man vill gå bergsäkert.
Jag är kroniskt lat och avskyr grävning. Jag skulle gräva endast 40 cm och skicka med en enkel fjärrtermometer (såna som har en givare på en 2 m sladd). Om det mot förmodan vart 10:e år bli frost därnere då skulle jag blåsa ut slangen.
 
Avloppet kommer att gå ett separat 75mm rör bredvid, kanske vi isolerar detta.

Då vi skall dra både värmerör och varm/kallvatten - borde inte värmerören hålla kylan borta även om man lägger en tunn skumisolering runt värmerören ?
 
Om det ska vara värmerör och även varmvatten då borde man ju tänka helt nytt. Om man inte vill hamna i helt orimliga värmekostnader.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
För varmvatten skulle jag använda en lokal vv-beredare. Annars får du höga stilleståndsförluster. För varje liten skvätt vv som du tappar i garaget så fyller du röret med nytt varmvatten som sedan står där och kallnar. Dessutom tar det lång tid innan vv kommer ur kranen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.